onsdag, juni 08, 2011

Lyxkrogkoncern med gangstermetoder?

Kommentar: Det här är en schemalagd post, som publiceras då jag står i ett annat kök och lagar mat, så jag lär inte kunna svara på kommentarer på några timmar. Eller ta bort inlägget för att någon advokat hör av sig. Bara så ni vet.


Min gamla polare Emanuel har på sin blogg ibland en samling länkar till intressanta frågeställningar i bloggosfären (används det ordet fortfarande, förresten, eller är jag en nätdinosaurie? Nej - svara inte förresten!)

Hittar där en länk till en story som gör mig riktigt upprörd.

Grejen är följande: En skribent och bloggare på Nöjesguiden har skrivit ett blogginlägg om en klubb han drivit på F12 Terassen och hur man från restaurangens sida tyckt att det släppts in för många 'förortsmänniskor' där.

I blogginlägget skriver han bl.a.

"Tjafsar du med fel killar är du körd. Jag skulle gärna vilja veta vad som hände. Var jag för ”blattig” för deras smak? Var det för många skämt om att de är 40 och ligger med 18-åringar (ta ett skämt)? Ställde jag för mycket krav på några män som alltid fått som de velat? Jag lär aldrig få svaret."

När blogginlägget publicerats blir skribenten HOTAD av en medarbetare inom F12-gruppen. På krogen.

Senare under natten när jag var ute, kommer en av männen som står för driften fram till mig på krogen vid tre-tiden och är riktigt förbannad för att jag "satt ut hans namn i tidningen", och berättar att han ska "förstöra mig i den här staden".

Och då kopplar F12 in sina advokater. Och Nöjesguiden tvingas ta bort blogginlägget. Och bloggaren/skribenten blir portad. Tydligen på flera krogar.

Detta för att han haft åsikter om hur han skall få driva sin egen klubb. Och publicerat dem.

Det här tycker jag är ruttet! Att man som restaurang tycker att klientelet är fel på en klubb är kanske berättigat, men det känns i det här fallet inte så lite (smyg?)rasistiskt att prata om 'förortsmänniskor' och 'blattar' som de som inte är välkomna på restaurangen i fråga och sedan hänvisa till något slags 'image som restaurangen i fråga vill upprätthålla. Allas pengar är väl bra pengar, i restaurangbranchen, liksom? Eller?

Och att sedan ge sig på den som tycker annorlunda, med advokater, genom att porta honom från flera restauranger (inte bar den där klubben bedrivits) och fysiskt hota honom, för att han skrivit om sina åsikter, det tycker jag är riktigt läskigt.

Och jag inser att jag också kommer att bli portad från F12-gruppens ställen genom att jag tycker så.

F12-gruppen vill inte kommentera händelserna.

Läs mer Här och Här.

Inga kommentarer: