söndag, juni 19, 2011

Improviserade kakor med barn (Värns barnkakor)

Söndag och det regnar katter och hundar, som det heter. Det är grått och eländigt och vi är alla rätt trötta idag, efter en liten helg på havet. Natten har dessutom varit tuff för oss alla och vi känner oss (antar jag - jag känner mig nämligen så och allas våra humör är likadana) lite ledbrutna och tilltufsade.

Samtidigt behöver vi göra något. Och utomhusaktivitet är inte att tänka på. Så det får bli något som är både gott, underhållande och som vi alla har koncentrationsförmåga att kunna göra klart - baka något snabbt och sött, så vi kan fika lite.

Det blir en improviserad övning, som alltid när jag tvingar mig själv att baka. Jag KAN verkligen inte följa ett recept och jag vill dessutom alltid själv experimentera med egna smakkombinationer, så jag letar fram ett recept på mördeg (från min första kokbok) som jag använt som botten på tarte tatin annars, smaksätter den med lite egna grejer (vaniljsocker, kryddnejlika, kanel) och vi klickar ut kakorna på en plåt och gräddar.

Och gott blev det. Och poppis. Och lagom stora. Om än olika stora. Men så är det ju när man har olika stora händer! :-)

Mysigt, i alla fall.


--


Värns barnkakor (ungefär 20 st)

200 g bakmargarin
5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 msk vaniljsocker
1½ dl strösocker
1 tsk kryddnejlika
1 tsk kardemumma
Lite (en liten nypa kanel)

Gör en mördeg av alla ingredienser. När degen är mjuk och smidig att göra kakor av. Rulla till små bollar på en plåt. Tryck till bollarna lite så de blir plattare.
Grädda på 180 grader i mitten av ugnen i typ 15-20 minuter.

Inga kommentarer: