torsdag, juni 16, 2011

Varning - Ekonomi och politik!

Läser i Expressen, på deras debattsida
idag en debattartikel av Olof Lavesson om hur Reinfeldt och Juholt står inför sin första stora debatt. Oavsett om man är vänster eller höger känns det ganska politiskt intressant att se vad som händer. Lavesson vill att Juholt skall besvara det gamla moderata förslaget att halvera restaurangmomsen, något som fler än jag tror kan göra en del för arbetstillfällena i köksbranchen:

I valrörelsen nåddes ett brett politiskt samförstånd om behovet av att sänka momsen på restaurang- och cateringtjänster.
Förslaget innebär att momsen halveras, vilket beräknas få stor betydelse för branschen och sysselsättningen.

Och jag önskar faktiskt att det här kommer upp. För branchen behöver anställa. Och för att kunna göra det behöver det bli billigare för konsumenten - gästen att äta.

En annan artikel, i en annan stor tidning, nämligen i DN pratar igen om matpriser, fast nu för hemmakonsumenten. Varje år genomför nämligen PRO - ni vet "de grå pantrarna" - en undersökning om vad en standardiserad matkasse kostar i olika delar av landet. Det skillde nästan en tusenlapp mellan den billigaste och den dyraste kassen, beroende på butik, och var du bor. En tusenlapp! För EN gång att handla!

Jag som då använder pengarna från min lön (i köksbranchen) hoppas alltså på just det förslaget jag skrev om överst, räcker till texten jag skrev om nederst. Det gör ju tusenlappar i skillnad.

Inga kommentarer: