lördag, maj 03, 2008

När kocken har lite tid över...

Det har ju varit valborg/första maj och så kom en "klämdag" på fredagen - den andra maj, då jag arbetade ändå. Det var inte så många barn på jobbet. Desto mer personal, och vi hade besök från några i personalen (och ett barn) från en annan förskola, precis över vägen från där vi "bor". Inalles kanske 40 tallrikar.

Då jag visste om att det skulle vara ont om folk tänkte jag "bra - då får jag lite tid att städa lite extra i köket" redan för någon vecka sedan. Så bestämde jag mig för att ta en "fixardag" i köket och samtidigt rensa frysarna, där det fortfarande finns en del gamla historiska lämningar efter min företrädare. Det bblev alltså "chicken nuggets" och pommes frites, på jobbet igår. Sätt in i ugnen och glöm det, tills det är dags att servera. Enkelt.

För att det ändå skulle kännas som om jag lagade någon slags mat gjorde jag en ordentlig grönsaksbuffé till, gjorde en god mexikansk salsa, en creme fraiche-dressing/dip med honung, citron, vitlök och rosmarin. och så dekorerade jag allt med små tomatblommor, basilikablad, bladpersilja och paprikajulienne och sådär, så att det såg lite fint ut...

Så blev det städdags. Golvbrunnar plockades isär ordentligt, ugn och fläktar plockades isär och tvättades både invändigt och utvändigt, kylar och frysar rokades ur och torkades på utsidan, golvet i torrförrådet städades ordentligt och alla gamla kanter, ändar, slattar och smårester rensades ur och slängdes.

Det är sådant som kockar gör, när de har lite tid över...

Salsa:

500g krossade tomater
1 tsk vitlökspulver
1 finhackad lök
1 tärnad paprika
Lite limejuice
1 tsk spiskummin
½ tsk paprikapulver
1 mild chilifrukt (spansk peppar) eller sambal oelek efter behag.
Ibland en nypa socker, för att balansera upp det, eller lite ketchup.

Blanda allt ordentligt. Stavmixa möjligen lite pulsande, till en lite grynig konsistens, men inte för länge så att det blir en puré.

Servera till nachos, tacos, enchiladas, eller whatever.

2 kommentarer:

Jessica sa...

hoppas tonkisarna är framme

FamiljenFriluft sa...

Jajjemen! Tack så mycket. Har skrivit om det idag, också, i posten "veckans fynd på hallmattan". Tack, tack tack för de n schyssta presenten.

Kram.

/J