söndag, maj 25, 2008

Mors dag-crêpes

Idag är det mors dag, och eftersom Fru värn och jag har barn ihop är hon mor idag hela dagen. Dottern tyckte högljutt "PANNKAKOR!" när jag frågade henne om vad hon tyckte att vi skulle ge mammam för mat idag. Jag antar att pannkakor faktiskt ÄR finmat när man är 4 år.

Nåväl. Då jag själv om inte avskyr så i alla fall inte längre gillar pannkakor, efter alldeles för många torsdagar vid stekbord med hinkvis av pannkakssmet blev det en liten kompromiss: Dottern fick "vanliga pankis" medan dotterns ömma moder och jag fick crêpes. Dessa fylldes idag, enligt "snabbmatstemat för helgen" med tärnad bacon (jo - jag har köpt färdigtärnad bacon på coop. Det var billigt och det är skönt ibland i pastasåser och sådär) "Myllimäkis creme fraiche" med timjan, citron och Karl-Johansvamp och rullades sedan ihop ströddes riven ost på och gratinerades i några minuter i ugnen.

Snabbt, lätt och väldigt gott.

För Er som inte testat den där creme fraiche:en än: Gör det. Det är alltså arlas "tema-creme-fraiche" med förra årets "årets kock". Den är jättegod att göra svampstuvning på, att tärna i lite kalvbräss i, eller bara använda au naturel som pastasås. Testa lite själv, vad du gillar.

Och se nu till att fira Era mödrar! Med crêpes, till exempel!

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag antar att "finmaten" ändras med åldern. Det var ju trevligt att du och Fru Värn iaf tilläts äta crepes (alla fyraåringar går inte att kompromissa med).

Kul att ha dig tillbaka.
Trevlig söndagkväll,
Rebecca.

Anonym sa...

T�nkte crepe idag men mina pannkakor �kte i komposten.Ska testa den d�r f�rdiga CF:en men bara f�r att du tipsar!

FamiljenFriluft sa...

Rebecca: Tack. Och hoppas att även din söndag kväll blir fin. Dottern brukar inte alls vara speciellt bökig att kompromissa med, och oftast enas vi om något alternativ som vi alla gillar, men just pannkakor är det väl så att JAG har rätt starka åsikter om, så då får det bli crepes i stället... :-)

KarinW: Ja, den är faktiskt värd ett försök. Jag gillar själv normalt sett inte färdiga produkter av den sorten, men just den här tycker jag är riktigt, riktigt bra. Jag smakade den på gastronord senast och idag när jag tänkte "crêpes" handlade det ju om att få till något att fylla dessa med lite snabbt. Då blev det en snabbis till den lokala coop-butiken och handla lite "halvfabrikat". Det blev riktigt gott.