söndag, maj 04, 2008

Niklas är bäst på krogen...

Läser den fina artikeln om den Aktuelle Niklas Ekstedt i DN och inser att en sak verkar gemensamt för alla kockar: Oavsett hur stor framgång vi röner, hur pass mycket uppmärksamhet vi får, eller hur många av våra drömmar vi uppnår verkar vi alltid vilja arbeta "tillbaka till rötterna". Och då inte nödvändigtvis till potatis, morötter, haverrot (se där, Lager, jag fick in det i en bloggpost till! :-) ) utan till sina egna köksrötter - på krogen.

Niklas säger i intervjun att det bl.a. är roligare att jobba på krogen än att t.ex. göra mat-TV (som ses av sisådär en halv miljon varje vecka). Det är nästan en svindlande tanke. För hur många kommer någonsin att äta Nicklas mat. På krogen, alltså? Inte så många som en halv miljon, i alla fall.

Niklas tycker - och här känner jag igen mig - också att det är roligare med krogen än att t.ex. skriva kokböcker (hans nya - "Nicklas smaker" kommer i maj). Att liksom GÖRA maten - den kreativa och sedan konstruerande processen är mycket mycket roligare än att dokumentera sitt arbete.

Och jag vet att flera vänner nu sitter där hemma och säger - "men VA?! Tänker du skriva något SNÄLLT om Nicklas Ekstedt? Du gillar ju inte ens honom..." och de har egentligen rätt. Men jag identifierar mig i hans tanke att han trivs bäst i sitt eget kök. Där saker och ting är ens egna och på ett sätt som man själv vill ha dem. Och vill man vara elak kan man ju säga att "Niklas är bäst på krogen"...

Inga kommentarer: