fredag, maj 09, 2008

Lax med örtcreme

Igår, när det var sommar ute (idag regnar det, och jag kan inte åka min fina scooter till jobbet, något som jag säkert blir hånad av Omar för - han skall vicka för mig några veckor i sommar och gör "introdagar" just nu) och det var fiskdag kändes det helt rätt med valet av meny: "Ugnsgrillad lax med örtcreme". En snabb och lätt rätt som funkar både att göra i ugn eller på grillen.

Jag tar egentligen bara bitar av laxfilé (gärna rätt stora bitar, kanske uppåt ett halvkilo vardera) och kryddar lätt med salt och citronpeppar. Gör jag det på grillen ripplar jag också över lite matolja, som jag varsamt gnider in lacbitarna med, så att de blir oljiga över hela biten, och inte fastnar på grillen.

På grillen väntar jag sedan till kolen är vita och så heta som möjligt, och grillar laxen kanske 10 minuter på varje sida, så att den får riktigt mycket färg, men har en liten "glasig" kärna inuti. I ugn drar jag på laxen liggande i panna med skinnsidan nedåt, i typ 30 minuter på typ 170 grader.

Så gör jag en creme på creme fraiche, finhackad basilika, persilja och gräslök (som alltihop hackats till typ damm. Ta fryst ur frysdisken på din lokala konsum om du inte kan hacka så smått själv). Lite salt (eller kanske ett gott örtsalt. "Herbamare" blev det igår) och citron (zest och juice) och någon sked honung, eller nypa socker. Pröva dig fram till propotioner som funkar för dig. Smaka dig fram.

Servera till t.ex. kokt nypotatis, eller bakade potatisar.

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Nostalgi! Exakt så serverar min farmor lax. Enklast är godast.

Trevlig helg.

Jessica sa...

regn?

Här är det strålande sol, behåll regnet där du är ;)
Å andra sidan vore regn lite trevligt , tvättad luft = mindre pollen.

FamiljenFriluft sa...

Rebecca: Verkligen. Och detsamma.

Jessika: Det är mitt livs ironi att ungefär lagom som jag kommer fram till jobbet (med buss och apostlahästarna) blir det 20 grader varmt och solsken...

Nu regnar det med andra ord inte alls., vilket känns som världens hån...