onsdag, juni 20, 2007

Ny tävling - sommartema: Glass

Efter den veritabla succén med ansjovistävlingen, här i april har jag ett tag tänkt på någon slags ny tävling.

Det har varit svårt, dels för att det inte är lika självklart med smaker och annat just såhär års (ditt bästa recept på matjessill? Jag har en gång redan gjort misstaget att laga typ 15 olika ansjovisrecept... Aldrig mer...) så har det varit svårt att hitta på någon riktigt bra tävling.

Så fick jag inspirationatt själv experimentera lite i köket på jobbet , för att kolla in lite olika metoder att göra glass och sorbet, utan att ha en glassmaskin. Det har varit roligt och spännande, men nu kommer alltså sommarens tävling:

Ditt bästa glassrecept.

Du skall - helt enkelt - skicka in ett (den här gången gäller ETT recept) på glass eller sorbet (och inte typ stuvad kalvhjärna!) som man kan göra hemma, i ett vanligt kök.

Receptet skall - som vanligt - vara ditt (jag har också tillgång till google och arlas websidor), men i övrigt har jag inga restriktioner. Ditt recept är "inlämnat" när du antingen A) lämnat det som ett svar till den här bloggposten eller när du länkat till ditt recept från ett svar i den här bloggposten.

Tävlingen håller på till söndagen den 12:e augusti klockan 21.59, blogglokal tid.

Förstapriset är ännu hemligt, men det finns möjlighet att vinna fina "bonuspriser" under tiden.

Så... Keep 'em coming! Kör hårt!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, jag bjuder på fusksorbet med rabarber, lime och ingefära.

Receptet på rabarbersaften skrev jag om på ragazze häromdagen och saften frös jag sedan in i sådan där pinnisglassform från IKEA, klart!

Anne sa...

Åh, trevligt! Men det blir svårt att välja, jag har tänkt göra M Y C K E T glass i sommar.. :)

Anonym sa...

Först kunde jag inte bestämma mig, men jag deltar i tävlingen med Bomb med jordgubbar.

http://rutan.blogg.se/1182370526_glass.html

Anna-Eva sa...

Okej Jesper, jag är med och tävlar med mitt favoritrecept som finns här:

http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2007/01/glass-glass-glass.html

Kinna Jonsson sa...

Kul tävling, jag bidrar med en lavendelglass. http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/05/lavendelglass.html

Anonym sa...

OK! Här kommer ett recept om än gammalt på nougatglass:
6 personer
6 dl kaffegrädde (ev mellangrädde)
6 äggulor (eller 4 hela ägg)
3/4 dl socker

till nougaten:
2½ dl socker
50 g skållad och hackad mandel

2 dl av grädden kokas upp. Sjud sedan gräden med äggulorna (eller äggen)och sockret under kraftig vispning. Resten av grädden späs på under kokningen och när krämen är "pösig" så ta den av värmen och vispa tlls den är kall. Frys glassen i en stor bunke.
Gör sedan nougaten så här:
Smält sockret i en stekpanna och blanda med mandeln. Se upp så det inte bränns!! Tag bort pannan från värmen så snart socktet smält under omrörning. Häll upp på smord plåt eller bakpapperförsedd sådan.
Låt svalna och hacka sedan nougaten och blanda ner i glassen när den är "halvfryst". Rör om det hela och frys färdig. Mmmmmm!

Anonym sa...

Okej du får väl se om detta klassas som glass eller inte, läskande gott är det iaf. Å en ofta förekommande efterrätt hemma hos mig.

Hallonmumma
Till ca 5dl behövs (min stavmixer bunke är så stor)
Ta en liten näve nonstop å häll den i stavmixerns bunke.
Fyll upp till lite mer än hälften med frysta hallon. Ta ungefär lika mycket hackade dadlar som nonstop å häll på.
Häll på så att ca 1/3 del täcks med mjölk (sojamjölk gör att det blir lite krämigare om man vill det å inte tycker att den smakar oävet.)

ta ngn tesked vaniljsocker
Å mixa ihop det med stavmixern.

Man kan naturligtvis om man vill även ha socker i, men jag gillar det lite sura som blir av naturliga hallon.

När det är mixat ta om du vill ca 1 näve torkade blåbär å mixa ner, eller lite vanlijglass (som du gjort i din glassmaskin eller köpt på ICA :P)

Häll upp å servera genast!

FamiljenFriluft sa...

Per-Ewald: Så klart är ditt bidrag godkänt. Här på Krubb vill vi ha så många godkända bidrag som möjligt! :-)

Hallonmumma var förresten ett väldigt schysst namn. Bra jobbat!

Frukostflingan sa...

Det blir inget recept från mig utan en glassbombhistoria!

Jag ser fram emot många "smarriga" recept!

Anonym sa...

Ooh, endast synen av Galoschjesus har peppat mig till att delta.

Har alltså, på egen risk, lagt ut någon slags glassrecept.

Pastor Astor sa...

Receptet på familjens snabba blodsockerhöjare:
2 dl frysta blåbär
1 banan frusen i bitar
1/2 dl florsocker
2 dl turkisk yoghurt

Mixa banan, blåbär och socker, tillsätt yoghurt och servera omgående.

ozmazome sa...

busenkel sorbet speciellt om man har glasssmaskin

500 g röda vinbär
125 g florsocker
20 g glukos
blanda och frys

kör vinbären i mixer. sila av så att det bara blir saft kvar. Blanda med socker och glukos. Frys i glassmaskin. Låten den gå till den har en bra "smält" och seg konsistens men fortfarande känns som frusen. Stoppa in i frysen i minst en timme innan du äter den.

Anonym sa...

En snabbis som jag inte vet kvalificerar sig.

ett paket frusna bär (vilka som helst (250 gr och inte mer om man inte vill ha gigantisk mycket smak!)
ett kesella förpackning

In i mixern och njut sedan av resultatet!!

Det fungerar med alla frusna bärsorter/fruktsorter som du kan hitta.

Anne sa...

Ok, jag vill ju inte missa deadline, så nu kör vi.. Jag bestämmer mig nog för att ta med min Irish Coffee-Glasstårta. Dels är den fruktansvärt god, och dels är den lätt att göra, även om man inte har en glassmaskin. För let's face it, god glass är så väldigt enkelt att göra MED en glassmaskin. Den här smakar som riktigt glass, och inte som parfait eller semifreddo, och den behöver inte tinas i förväg heller. Perfekt.