söndag, juni 17, 2007

Dagens gourmetvegan

Mackan skrev härom dagen att jag har för få recept med. Nu hade jag ju i och för sig en del recept igår, i min sågning av maten på glashuset, men ändå. Här kommer ett slags recept på en snabb lite gourmet-artad rätt för veganer.

F.d. kollegan Nicklas är ju vegan. Andra i min närhet är vegetarianer och dessutom laktosintoleranta. Det har gjort att jag ett tag försökt att laborera med nya recept kring vegetarisk kost i almänhet, och vegankost i synnerhet. Här kommer dagens vegantallrik:

Grönsakstempura, balsamvinägerkaramell och pommes tournee:

Börja med att göra en frityrsmet av 2 dl vetemjöl 1 dl rismjöl, lite salt och peppar och lättöl, tills du har en vettig konsistens.

Finstrimla grönsaker du vill fritera. Lök, paprika, purjolök, broccoli, morötter, blomkål är några goda exempel.

Tournera potatis till "ekor".

Koka potatisen i väl saltat vatten.

Mixa en olja på lite färska örter (jag hade basilika, persilja och lite timjan) och god olivolja.

Koka ihop karamell på 1 dl balsamvinäger till 1 dl socker eller 1/2 dl socker och 1 dl acaciahonung. När karamellen täcker en sked vid omrörning är den ok. Ta av från plattan, nu kommer karamellen att stelna ytterligare.

Fritera grönsakerna (180 grader på oljan), tills de blir gyllenbruna. Salta något.
Oljeslunga dina potatisar i örtoljan. Lägg dessa "med kölen uppåt" i ett litet torn, ungefär som när man lägger "brädgård" av tändstickor. Stapla dina tempura runt om. Rippla vinägerkaramellen i någon slags snyggt mönster på tempuran.

Garnera med något grönt. Jag använde basilika och en kvist bladpersilja.

1 kommentar:

Anne sa...

Mmm! Det låter riktigt gott.