onsdag, juni 27, 2007

Semesterförhoppningar

... och då blir det - förhoppningsvis - lite mer tid att läsa och laga mat i lugnt tempo med familjen. Kanske gå på restaurang och äta ute. Eller grilla något gott.

En bok jag önskar mig, och önskar hinna läsa under t.ex. semestern är Bill Bufords "Hett" som kom på svenska för ett tag sedan.



Den är tydligen skriven lite i samma stil som husguden Anthony Bourdains självbiografiska böcker från krogscenen och det lovar ju gott. Jag försöker att inte låta förhoppningarna springa iväg allt för långt, men det vore kul att hitta något nytt, kul att läsa på temat "this life of ours".


Vad det gäller mina egna små kulinariska äventyr hoppas jag att jag kanske kan få låna en rök av någon som har en, och varmröka lite lax, eller kanske göra min rökta, gravade kontrafilet och bjuda på.



Annars blir det nog en del filmkollande med dottern, som fått alla Pippi-filmerna på DVD. Själv skulle jag vilja ha säsongerna av TV-programmet "Top Chef" på DVD om de fanns. Jag vet inte om de finns som DVD, men jag skall söka på webben senare...



Vi lär få se exakt vad som händer och hur, men jag vill redan nu vinka för att det närmaste månaden kommer att vara lite tystare på bloggen än vanligt. Det betyder inte att jag inte lever och har hälsan, utan bara att jag har semester och förhoppnoingsvis lite annat att göra än att blogga.

4 kommentarer:

Anne sa...

Jag har en rök, men jag vet banne mig inte hur jag ska använda den. Rökskola, tack!

FamiljenFriluft sa...

Hmm. Det beror lite på, för det finns lite olika modeller. I den vanligaste har du någon slags låda, med antingen galler eller perforerad botten, som du lägger det som skall rökas i. Under lådan finns ett fack att ha spån (alspån t.ex. som finns att köpa i din lokala deli). Sedan läggs lådan antingen på eld eller på någon slags värmehärd (på spisen, har jag sett) och det börjar ryka. Grejerna som är i lådan andas bara in rök och grejerna blir "varmrökta".

Anne sa...

Ja, teorin är ju.. lätt. Jag får ta och packa upp det hela, fota och blogga tror jag. Och försöka få lite inspiration. :)

FamiljenFriluft sa...

Det låter som en god idé.