torsdag, juni 21, 2007

Tabberaset på Grantomta

Det går bar nu. Jag har flow på jobbet och trivs som fisken i vattnet. Jag får en hel del gjort och jag har inspiration att göra bra grejer. Det känns bra. Jag är inte säker på att man får skriva sådant här, men jag tror att det beror på att jag kollar på så mycket Mat-TV. Jo, faktiskt. Det där med tävlingar och att vara kreativ under tidspress är verkligen något som drar igång något hos mig och min egen kreativitet.

Idag har det varit rekordfå ungar på jobbet. Trots det gjorde jag min "sydfranska köttgryta" på 10 kg högrev och tänkte att "Oj - nu blir det gryta i frysen över sommaren, som vi får äta ihöst". När maten sedan skulle serveras berättade jag för alla som ville att "om ni vill ha med Er gryta hem sedan kan ni säga till, så fixar jag det, så slipper du laga middag ikväll och sådär".

Det blev det inte.

Ungarna (och lärarna och de övriga vuxna som var där och åt) åt upp nästan allt. De tyckte att det var så gott! Jag har aldrig sett människor äta så förr. Låt denna dag bli känd som "Tabberaset på Grantomta!". Kul.

Efter lunchen fanns kanske 5 portioner kvar, som jag packade åt några gäster som kommit och bett om att få ta med sig hem. Inte en droppe gryta kvar! Tjohoo!

Har idag också presenterat ett av mina egna glassförsök för en mycket krävande målgrupp - förskolebarn. De gillade den. Själv tyckte jag att smaken blev bra, men jag skall jobba lite mer på konsistensen, som inte blir riktigt som jag vill ha den. Så är det att jobba uta glassmaskin! För att inte förstöra för någon annan som sitter med kul glassidéer till tävlingen skall jag inte berätta mer om min egen glass än att "den gick hem" och att jag idag är stor, stark, snygg, oövervinnerlig och sveriges, utan tvekan mest framgångsrika kock, just nu. Bara så ni vet.

Inga kommentarer: