tisdag, november 03, 2009

Snabbmat och halvfabrikat = deprimerad?

Läser i SvD om en brittisk studie där man kommit fram till att processad mat, som halvfabrikat och snabbmat kan orsaka depression. Och då talar vi inte bara om hur trist det ser ut, luktar och smakar utan faktiskt att folk som äter riktig mat faktiskt mår mentalt bättre!

– Den här studien bidrar till ett stort lager av forskning som visar det starka sambandet mellan vad vi äter och vår mentala hälsa. Stora studier som den här är viktiga eftersom de är nyckeln till att bättre förstå mentala sjukdomar, säger Andrew McCulloch vid Mental health foundation till BBC


Här ser jag att vi som lagar mat till en ygre generation (på förskolor, t.ex.) har en väldigt viktig uppgift för att förebygga depressioner senare i livet. Att ge en god grund för både fysisk och mental hälsa. Laga mer mat. Och från grunden, hörrni.

2 kommentarer:

Olle Rådström sa...

Hej Jesper,

Kul att hitta till din blogg. Jag håller absolut med om att vi som lagar mat på förskola/skola har en viktig uppgift. Framtidens beslutsfattare, barnen alltså borde få slippa halvfabrikat, mat som hållts varm i timtal. De ska få känna dofterna av riktig mat och den bör absolut lagas lokalt.

Jag lagar själv mat och bakar bröd på förskola men i Strängnäs kommun. Jag vill att "mina" barn ska få god och nyttig mat och jag vill servera mina matgäster så mycket mat lagad från grunden och mycket ekologiskt som möjligt. Tyvärr jobbar jag och andra dagiskockar i vår kommun i uppförsbacke, den politiska viljan ligger mer åt att all mat skall lagas på de kommunala storköket.

När förra säsongen av Matakuten tog slut drog jag igång en grupp på facebook i ett försök att hålla debatten vid liv, gå gärna med i gruppen och häng på eller starta en diskussion.

http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=34290543852

Mvh
Olle

FamiljenFriluft sa...

Olle: Hej. Och tack för de snälla orden. Givetvis skall jag engagera mig i det här även i facebookgruppen! Vad roligt och vilket bra tips!

Och välkommen hit till "Krubb". Kör hårt och hör gärna av dig så kanske vi kan ordna något slags "studiebesök i varandras kök" så småningom? Min mailadress är jesper.varn(at)gmail.com. Hör gärna av dig.