lördag, februari 03, 2007

Rester

Har idag varit ute och lekt.

Var iväg med polaren Magnus och isklättrade, för första gången den här säsongen. Det blir några repor varje år, men hittills har det varit skralt med is, förrän tills för bara någon vecka sedan, så jag har inte hunnit ut förrän nu.

Just själva isklättringen var jättefin. Hela utflykten var kanonbra, men vi var inte ute länge nog för att äta något mer avancerat än nudlar och pulverkaffe (bara att blanda med kokat vatten i termos. Enkelt när man är ute...)

När jag kom hem blev det någon slags middag av gårdagens pastasås (bacon och svamp) som jag värmde upp igen och sedan använde som stuvning mellan polarkakor som jag stekte som typ en burgare i stekpanna. Jättegoda varma mackor.

Vem hade trott att något så enkelt som återanvänd pastasås skulle kunna smaka så bra?

Min bacon och ostsås är förresten jätteenkel.
Gör bechamel i en panna (50 g smör, 1 dl mjöl och 7-8 dl mjölk). Krydda den med salt, vitpeppar och muskot.
Strimla bacon tunnt och stek på i en panna.
hacka svampen.
När baconet stekt ur ungefär hälften av fettet - släng i svampen i baconpannan och låt gå tillsammans med bacon. Krydda med vitlök och rosmarin.
Häll över rubbet i bechamelen.
Riv lite ost över - eller ha i en näve gratängost, som får smälta i såsen.

Mums.

Och - visade det sig - helt ok även på varm macka, dagen efter.

Inga kommentarer: