onsdag, februari 21, 2007

Hälsokost

Läser i Aftonbladet, en artikel om att fet mat gör oss slankare och att det faktiskt skulle vara "nyttigare" med t.ex. grädde än med många lågkalorialternativ.

Man tar t.ex. upp att man på 80-talet, alltså när jag själv var barn, drack ungefär 4 gånger så mycket "vanlig röd standardmjölk" som idag. Samtidigt blir vi bara fetare och fetare.

Vi kan givetvis diskutera varför, (Som konsekvenser av att man sitter och bloggar, eller läser bloggar på nätet i stället för att vara ute och åka pulka), men för att liksom vara "på den säkra sidan" kommer här idag mitt recept på favoritfisken. En husmansklassiker med riktigt smör!


Du behöver (2 port)


400 g filet av Någon slags vit fisk, typ pangasius, eller Hoki eller , i bästa fall - Torsk.
100g smör
1 Fiskbuljongtärning
1/2 Citron
2 Dillkvistar
En ordentlig nypa av färsk, riven pepparrot

Gör såhär:

Ugnskoka torskfileterna i buljong, salt och vitpeppar på hög temp, men kort tid, i en ugnsfast form.
Häll av spadet.
Skira smöret.
Pressa citronen över fisken.
Servera med skirat smör och färskriven pepparrot. Garnera med dillkvist.
Kokt eller pressad potatis, eller ris är kanongott till.

Snabbt, gott och enkelt. Glöm inte en god sallad till, på tallriken!

4 kommentarer:

Anonym sa...

vilken krog jobbar du på,jag e en kockkollega som undrar

FamiljenFriluft sa...

Kul med en kollega.

Du får gärna skriva ditt namn och/eller var du jobbar också, ifall du vill.

Just nu jobbar jag inte på restaurang. Sedan i September har jag arbetat med framförallt utbildning i kök, bl.a. på ICM på SIIS. Nästa klass kan förväntas dra igång i maj och då framförallt med indiska studenter.

Jag gör en del inhopp i restaurangkök när någon kompis "har något snabbt gig" som man kan hoppa på någon vecka eller så, men annars är min egen kontakt med proffesionella kök, just nu, mest genom våra studenters praktikplatser och mina cateringjobb. Jag hoppas kunna börja jobba i krogkök igen, om ett tag, när mina åtaganden på SIIS och annorstädes känns klara.

Anonym sa...

Ja, det är nog så att det är kolhydrater som man blir fet av. Kolhydrater är ju sockerarter och för mycket socker är nog inte så bra.

Man ska inte vara rädd för fett som ju är bra för smaken också. Det är nog bra för hälsan också om man äter rätt sorts fett.

Det finns ett bra forum där lågkolhydratkost diskuteras: http://kolhydrater.ifokus.se/

FamiljenFriluft sa...

Tack för tipset på länken. Den skall jag kolla.