tisdag, maj 15, 2007

Kort vecka, lång måndag

Det var måndag igår. Eftersom jag lämnar jobbet tidigare på fredagar och överlämnar diskning och "det sista pillet i köket" till kökshjälp visste jag att det skulle vara en hel del extra att ta itu med igår. Jag åkte därför hemifrån, med Izabella lite tidigare än vanligt. Det i kombination med ett väder där ingen vill vara ute och "mysåka" gjorde att jag var på jobbet före halv 7. Skönt att komma igång tidigt.

På menyn stod korvgryta, så falu preppades, palsternacka skalades och tärnades smått. I med grejerna i en panna och bryn lite, innan det är dags att hälla på buljong. Så tomatkross, lök, vitlök och paprika i julienne. Låt puttra ihop sig ett tag. I med creme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Det blev gott.

Serverade plugg till, så slipper man liksom tänka.

Fick givetvis mjölken och mejerivarorna 10 minuter i lunch. Goes without saying.

Beställde lite grönsaker, alla nya torr och frysvaror och lite köttfärs.

Planerade upp nästa veckas hemkunskap.

Skrev meny för nästa vecka.

Trippelkollade min ledighet nästa vecka.

Oh - och just det - CayakCarin var på besök. Helt plötsligt stod hon bara där i köket. Som en fornnordisk mytologisk figur för skönhet och kokkonst kände jag en urkraft i köket helt nära. Jag vände mig om och där stod hon. Hon såg ut att må bra. Efter en veckas paddlande i Wales är det i och för sig svårt att göra annat. Ja, om man bortser från brittisk matlagning, dåra. Ci skvallrade lite och sedan drog hon vidare, nu med sina skor och annat hon glömt när hon jobbat där. Synd, för jag ser gärna at hon snart kommer tillbaka och hälsar på.

Nåväl.

Efter sedvanligt diskande, mellanmålsfixande, köksstädning och mer diskande var det dags för hemgång. Givetvis är det DÅ folk dyker upp med "jätteviktiga frågor" om beställningsrutiner, en sådan här vecka eller vill kolla om deras grejer faktiskt är med på mina beställningslistor etc. Tre personer senare och med märkbar stress i kroppen ursäktar jag mig och går. Klockan är strax efter fyra. Personbästa med Izabella hem och en solokväll med dottern.

Vid 9-rycket sover hon, med ett halvdussin leksaksbilar i sängen.

Själv stupar jag vid kvart över tio, i vetskapen om att "i morgon är en annan dag" och att det bara är att upp och på 't igen .

Idag skall jag försöka servera ugnsstekt lax med plugg och någon slags kul sås.

Inga kommentarer: