onsdag, maj 02, 2007

Jag - fastän jag inser att vi är ungefär lika många som äger en ciao-moped som gör det - använder mig ibland av den alltmer tvivelaktiga bloggportalen.se. Såg att en av bloggfavoriterna - Gitto - hade, inspirerad av min aansjovistävling fått någon slags ansjovisnoja och bl.a. spikat ihop gubbröra. Gubbröra som jag tycker ÄR så himla GOTT. Gitto kallar sin röra förGobbagegg, vilket låter lite kul tycker jag.

Uppmärksamma läsare kommer ihåg att Gitto lämnade in ett helt annat recept till tävlingen - nämligen en "bolognese svedese". Själv var jag förundrad över att ingen faktiskt inkom med någon gubbröra.

För gubbröra är precis som bolognese - alla har SITT recept. Jag t.ex. har ett helt annat recept än Gitto. Fastän båda är riktigt goda.

Mitt ser ut såhär:

Du behöver:

2 hårdkokta,hackade, ägg
1 liten röd lök
Lite (½ dl?) finhackad dill
Ansjovis efter behag - jag brukar hacka ned en liten burk av grebbestads
Majonnäs på en äggula (en msk senap, ½ dl vinäger, 2-2½ dl rapsolja, salt)

Jag brukar servera min på kavring, ringstansad till små puckar, med en dillkvist och en rå äggula på toppen. Och bättre tillbehör till en pilsner eller lättlöl finns faktiskt inte.

Inga kommentarer: