torsdag, mars 08, 2007

Det här är ingen matblogg....

Igår hade jag besöksrekord på bloggen igen. Över hundra enskilda besökare och över 200 sidvisningar. Det verkar som om de flesta har läst framförallt inlägget om Linda Skugges matblogg på Mama.

De flesta som kommenterat här i bloggen har hållit med mig. Några som skrivit mail till mig är jättearga. En av insändarna (som jag låter vara anonym) skriver bl.a.

...Det är ingen matblogg. Det är en blogg för mammor. Det är en blogg om och av Linda. Det är så jävla typist medelålders män att hacka på Linda när hon skriver något.

Det är det kanske. Typiskt medelålders män. Vad vet jag? Jag är ingen medelålders man. Men om bloggen inte är en matblogg kanske mama - som, vad jag förstår betalar för kalaset - inte heller vill att det står just "matblogg" på sidan? Hade det varit en "vanlig" Linda-Skugge-blogg kanske man skulle skriva det i stället? Så slapp medelålders män - och jag - bli förvirrade?Jag skall inte raljera över det här, men jag kommer inte att be om ursäkt för det jag skrev om Lindas matblogg.

Min matblogg är inte heller så snygg - har någon anmärkt i ett annat upprört mail. Det är sant. Jag har haft tekniska problem med Blogger i ett par veckor nu, som jag hoppas skall lösa sig. Ett av problemen har varit att jag måste e-posta in mina blogginlägg och olika e-postklienter formatterar texten olika. Igår kollade jag heller inte klockan på den dator jag epostade ifrån, så inlägget om Linda står att det är publicerat idag... Tokigt...

Någon gjorde mig uppmärksam på att en av mina favoritbloggar - Ragazze också hade ett inlägg om Lindas matblogg. Äras den som äras bör. Ragazze-tjejerna och jag har kommit fram till ungefär samma saker. Kul. Linda får väldigt mycket uppmärksamhet när hon skriver något. Även på sin "inte matblogg".

Var det förresten inte Linda själv som började en bok med "det här är ingen bok"? För några år sedan? Det kanske vore läge att du - som skrev mailet till mig och som var kompis med Linda - tipsade om att hon börjar skriva i bloggen: "Det här är ingen matblogg".

Bara en tanke.

Fick förresten ett svar på min post om senapssås, från Elin, som hade rätt i att det ofta är det enkla i matlagning som är det eleganta. Man kan hitta glädje även i en enkel senapssås. Jajjemän! Jag hoppas att jag på den här bloggen inte är så snobbig att jag inte samtidigt kan visa att husmanskost faktiskt är riktigt, riktigt bra mat. Och god. Och spännande. Det är ett hantverk som nästan håller på att försvinna i branchen - att kunna laga vettig husmanskost. Det är en tradition vi skall slå vakt om.

Jag skall inte dissa "gubbamat". Hoppas jag varit klar.

Inga kommentarer: