lördag, mars 17, 2007

Borta bra, men hemma bäst

Har så kommit hem från "Inte Sveriges Svar på Las Vegas" och ordningen i mitt liv börjar stegvis, så smått att återställas. Hade ett par hundra e-postmeddelanden i mailboxen. De flesta var hatbrev. Tack och lov för funktionen "markera alla" i e-postprogrammet.

Mamma och pappa reser bort idag, så jag tog vägen om dem på vägen hem. Jag hade inte ätit på hela dagen, typ, så mamma slängde ihop kanske världens bästa omelett. Mamma är toppen. Finns det någon mat i världen som är bättre än mammas? Jag tror inte det. Hade jag bara haft de biologiska förutsättningarna skulle jag vilja bli mamma, bara för att få kunna laga riktigt bra mat. :-)

Idag är Fru Värn på kurs så dottern och jag är hemma och myser själva. Skönt. Vi sov rätt länge (till typ 8) och åt "bustfrukost" - d.v.s. framför barnprogrammen på TVn, något som aldrig händer annars. Det blev äggfrukost och en massa goda grejer som mamma skickade med hem, nu när de skulle ut och resa. Kalkonpastrami, t.ex. Det var jättegott och stumpan åt så jag trodde att det skulle svälla över ur öronen på henne. Så hade mamma skickat med sockerärtor. En bra början på dagen, minsann.

I lägenheten i Avesta fanns ingen kaffebryggare, så att få komma hem o ch sätta på en schysst kanna moccakaffe på morgonen var verkligen... .. . . kanon. Läs förresten köks-assistent-Omies matblogg. Han har också skrivit om en frukost i veckan! Riktigt bra, faktiskt.

Flera av mina favoritbloggar har förresten spottat ur sig några av de bästa inläggen på länge, den här veckan: Mackan har skrivit om företag och/eller kända personer som låter spökskriva böcker, för att det liksom ger mer cred än t.ex. annonsplats i tidningen. Intressant. Manne har skrivit ett fantastiskt inlägg om en tjej som fått jobb genom att bloga och undrar när det är dags för honom (vilket jag anser vara en helt rimlig föågeställning - han kan ju skriva och han har lyckats scoopa flera gånger den här månaden, med rekordet tre grejer på en vecka!), Ragazze har skrivit ett kanonrecept på kyckling som är både himmelskt gott och enkelt att laga och... Well...

Läste förresten på en annan blog ett rätt kul inlägg om en att skribenten blir sur på folket i kassan på Ica, som mosar varorna på rullbandet. Förutom att jag tycker att det är lite fånigt att hacka på folk som jobbar i kassan på Ica (som förmodligen får sitt ändå) och att det i sig är ett I-landsproblem att uppröras över kan jag inte låta bli att slås av tankegången att "men - om man packar upp varorna i en annan ordning, när man lägger dem på bandet, hamnar ju inte de ömtåligaste varorna längst fram och grejerna mosas inte..."Jag antar att det är ingenjören i mig som talar, men jag har helt enkelt lite svårt att uppröras över samma saker som bloggskribenten i fråga, när det gäller personal i dagligvaruhandeln, som jag överlag gör ett ofta fantastiskt, jobb. En osjungen hjälteinsats, om du vill.

Nåväl.

Fick ett mail från en gammal kompis, som jag säkert inte hört av på typ... . . 8 - 10 år. Han drev på den tiden någon slags klubb på O-baren, vid stureplan och hävdade med bestämdhet att jag faktiskt haft långa, ingående, bitvis intressanta diskussioner med en frk. Norrman Skugge, på den tiden, på klubben 127.0.0.1. Jag kommer själv inte ihåg alls vad jag gjorde, eller inte gjorde, på synnerligen nördiga houseklubbar på 90-talet, men stämmer det är det ju jättekul.

Kompisen använde förresten ett egenkonstruerat ord för att beskriva publiken på 127.0.0.1 som jag tyckte var lysande "ny-internetktuella". Så klart! Hur skall man annars beskriva folk som står i hörnen med konstiga drinkar och i svarta popotröjor och biodynamiskt odlat skägg diskuterar de nya webbstandarderna? Klockrent!

Har filat klart på bloggintervjun, förresten, så den kommer säkerligen upp under helgen. Håll ögonen öppna.

Och jo - eftersom jag läste på en matblogg att skribenten där gillar köttfärspaté och jag själv älskar både att äta och göra köttfärspaté kommer här mitt recept:

Du behöver:
200 g blandfärs (50%/50%)
150 g kycklinglever
2 dl grädde
1 Gul lök
En skvätt portvin, om man gillar det.
Lite goda kryddor (jag brukar köra med vitlök, rosmarin, timjan och ibland kapris)
Några goda svampar
Några sådana där oliver med röd mitt på.

En folieform av litet snitt att baka av patén i, så slipper du så mycket disk.

Gör såhär:
Börja med att skiva oliverna i lagom breda skivor, så det blir en liten röd prick i varje skiva.
Hacka svampen i goda bitar
Finhacka löken. Fräs den gul och mjuk, men inte brun, i en panna med lite smör. Ställ pannan åt sidan så länge.
Mixa nu färs, lever och grädde till en jämn smet. Krydda emeten med kryddorna, vinet och vänd i löken på slutet.
Häll över i formen. Peta ned svamp oliver lite här och var i paten.
Grädda patén i vattenbad på 180 grader, i mitten av ugnen tills den är helt stel. Det kan ta uppåt en och en halv timma.

Servera med cumberlandsås, cournichonger och/eller balsamvinägerreduktion. Smaskigt!

Lycka till.

2 kommentarer:

Gabriela, the Food Lover! sa...

Visst är det gott med omelette ibland? Fixade en sådan igår med gorgonzola och vårklynne...

FamiljenFriluft sa...

Oh, vad mumsigt! Ja, omelett är verkligen underskattat!