måndag, mars 26, 2007

Bäst just nu.

Läser i bl.a. SvD att "Thw White Guide" - resultatet av ihopslagningen av Gourmets gamla "199 bord" och något mer, som jag glömt bort nu - har utsaett Oaxen och F12 till "bästa". I år. Igen. Inte helt överraskande ligger Mistral också med på listan, samt den gamla Stockholmsinstitutionen Operakällaren. Faktiskt kan man tycka att det känns lite konstigt att det på 10 i topp bara finns EN krog från Göteborg. En från uppsala. Resten är från Stockholm med omnejd. Annorlunda.

Nåväl, även om jag aldrig jobbat på ett ställe som skulle platsa på en tio-i-topp över sveriges bästa blev jag som vanligt när jag läser listor inspirerad att göra en själv.

Så här kommer listan över:

§0 saker som är bäst just nu;

10: TV 8 kör gamla Keith Floyd-repriser. En del är helt fantastiskta.
9: Jag har en hel del inspiration kring mat just nu, mycket beroende på grejen med Manne och Killen tidigare känd som MediaKristofer. Att komma igång att tänka på koncept har fått mig att börja tänka på mat igen. Det är kul.
8: Favvis-TV-Kocken - Jamie Oliver har börjat sitt nya program, som jag gillar. Jag gillar idén med att allt är organiskt och miljömedvetet.
7: "Tjejen i polotröjan" ler alltid och snackar en stund på min korvmoj på slussen. Det kan hjälpa upp nästan vilken pissdag som helst.
6: "Nils Emils Matminnen", som jag köpte på bokrean - har visat sig vara ett fynd. Kul att läsa framförallt gamla historier från Stockholms VERKLIGA guldår...
5: Det är vår. Det kommer färsk grön sparris på konsum. Jag steker min gladeligen med smör och lite citron, salt och socker och sedan bara hyvlar lite paremesan över. Man behöver inte mer för att bli riktigt lycklig!
4: Jag har kommit igång med ett annat matprojekt som jag kommer att berätta mer om sedan. Men det är kul, för jag har varit inne i en inspirationsmässig svacka ett tag och det är kul när det lossnar.
3: Träffade en söt servitris från ett tidigare ställe, idag, ute i solen. Hon kom ihåg mig. Bara en sådan sak.
2: Favvisbloggen Tre tjejer i köket har också uppmärksammat de fantastiska frukostarna hos "Två systrar och en kock". Bor du i Stockholm finns det helt enkelt inget försvar för att inte gå dit. Gå dit. Gå dit. Gå dit.

Och så slutligen

1: Jag har skrivit det förr och kommer att skriva det igen, men färskbryggt moccakaffe, apelsinjuice, rostat bröd och ett ägg är bara THE helgfrukost. Jag njuter i fulla drag när jag kan muta dottern och frugan att ta ett varsitt ägg och plocka fram brödrosten.

Inga kommentarer: