söndag, augusti 30, 2009

Fortsatt billigt kött

Enligt flera tidningar kan vi räkna med att det låga priset på "finkött" - Entrecôte och filé, t.ex. kommer att hålla i sig under hösten.

Det hela handlar om att det helt enkelt finns ett överskott på god, Brasiliansk biff och att priset på den nu pressar ned priset även på svensk biff. Enligt vissa av artiklarna är det riktigt billigt:

- Entrecote kommer att gå att köpa för runt hundralappen och oxfilé för under 200 kronor kilot, säger Johan Hållbus, vd för köttimportföretaget North Trade,
(Ur bl.a. GP och DN)

Själv tycker jag att det är intressant att vi Svenskar, som varit väldigt skeptiska till kött från sydamerika i flera år plötsligt köper sydamerikanskt igen, utan att något speciellt har hänt. Samtidigt är det intressant att se att vi å ena sidan kan tänka oss att köpa närproducerat kött för att det är bättre ur miljöhänsyn, medan vi å andra sidan kan tänka oss att äta kött som flugits hit från sydamerika, bara det är extrapris på Ica.

Fast det förstås - det ÄR gott med en riktigt fin bit kött. Och med de här priserna kan tillochmed jag kosta på mig en biff lite då och då.

3 kommentarer:

Jessica sa...

det är så himla dyrt med kött nu så vad som helst som är billigare och som dra priserna med sig nedåt är välkomna vad det gäller mig.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Mmm. Frågan är om det är värt vad som helst för att få billigt kött?

Jessica sa...

Det sa jag inte. Men jag håller en budget, rätt strikt budget. Mat får gärna kosta men när köttfärs kostar 60 kr/kg då börjar man undra en aning.