onsdag, mars 11, 2009

Riktigt vass blogg



Dagens lästips är den mycket imponerande "Allt om kockknivar", en blogg som är vad den heter - ALLT om kockknivar! Precis lagom tekniskt nördigt för att sådana som jag (som är sådär nästan lite läskigt intresserade av stora knivar) skall bli som en sexåring på barnkalas!

Här förklaras de kniviga skillnaderna på olika knivar, ställs den skarpa frågan om varför det är så svårt att hitta vänsterslipade japanska kockknivar, diskuteras vasst att knivar blivit så dyra, ges tips på hur man tar hand om sin kniv och mycket, mycket, mycket mer. Slipat och initierat (och nej - jag är EGENTLIGEN inte Göte-la-burgare, jag bara kunde inte hejda mig!) :-)

Alla mina egna försök att förklara något om knivar här på bloggen känns helt plötsligt pinsamma, och jag överlämnar härmed - med varm hand - alla vidare frågor om knivar till "Allt om kockknivar".

Ps. Bilden här ovan snodde jag givetvis från samma sajt. Och Tack Kinna för den här fantastiska länken! (Din blogg är fantastisk, den med!)Ds.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske ska nämnas att bloggen drivs av bland andra en knivförsäljare. (Har för mig att jag köpt en kniv av just Fredrik på Eventkock.se). Lär ge både cred och lite mer distans till vad det är som läses.

Kniven, en Wüsthof Classic Ikon, lär för övrigt vara ett av mina bästa köksköp. Hittills.

FamiljenFriluft sa...

O. Ja. Och givetvis knivar från Wüsthof tenderar till att snabbt omskrivas som "mitt livs bästa inköp. Jag har en "classic" som jag fick av min storebror vid något tillfälle, som jag haft alla år jag jobbat som kock och - bokstavligen - skuit grejer till MILJONTALS tallrikar med, och den är fortfarande riktigt, riktigt bra.

Kinna Jonsson sa...

Jo, jag vet också att Fredrik säljer knivar men det gör inte bloggen mindre intressant.

Tack Jesper för fina ord! Dito!

FamiljenFriluft sa...

Kinna: Tack, tack. Och visst är Fredriks knivsajter (han har en slipning också) riktigt bra? Kul.