torsdag, mars 19, 2009

Nostalgi ger inspiration

Tänker på helgen som var och helgen som kommer om en vecka. De är sammaflätade på något sätt. För i helgen gjorde jag tillsammans med en mycket speciell vän en resa till Östergötland. En resa som möjligen skulle kunna bli "tillbaka till framtiden". Inspirerad av nostalgi och gammaldags matlagning åkte vi till Klefstad - en gård med en MYCKET TRADITIONELL gårdsrestaurang, mitt mellan norrköping och linköping.

Och i helgen som kommer kommer alltså Klefstad förlags nya bok - "I mormors skafferi", något som startade mycket av min egen våg av inspiration för tillfället.

Det hela handlar på något sätt om att söka sig tillbaka till rötterna. Där allt började. I min mammas kök. Och precis som Kinna Jonsson, som ju skrivit boken, ser jag ett värde i själva traditionen i sig själv. Att liksom vara "förvaltare av traditionen", i köket.

Jag har skrivit det förr och kommer möjligen att behöva skriva det igen, men jag bara ÄLSKAR gammaldags mat. Jag älskar att laga den. Att äta den. Att få presentera den för en ny generation gäster. Och nu brinner jag - igen - för den där gammaldags maten.


(bloggförfattaren i mammas kök, någon gång på 70-talet)

Jag har - just nu - nästan obegränsat med tid att just filosofera och känna nostalgi. Hemma, sjukskriven och utan jättemycket att göra annat än att gå runt och känna och tänka fantiserar jag om något slags framtid i ett eget kök, någon gång, kanske på ett ställe som Klefstad. Men precis som "Jennie from the block" kommer jag ihåg var jag kommer ifrån - Mammas kök. Som Kinna. Och hennes mamma Märtha. Och deras fantastiska nostalgiska, inspirerande bok.

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Haha! Satt just och drömde om mina gamla kök och avsaknaden av ett riktigt sådant. Samt hur jag föredrar det enkla och rena framför krusidull-mat. Spinn gärna vidare på ämnet. Samt, du...

Varför vurmar alla för en Kitchen Aid? Jag funderar på en sådan där Hushållsassistent som min mamma hade från Electrolux men Kitchen aid är kanske hippare? Några tankar om detta?

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Vi får väl se vad som kommer, här på bloggen. :-)

Kitchen aid är.... .. . . . snygg. En gammal hederlig E-lux är (minst) precis lika bra!