måndag, januari 28, 2008

Vegobiffar

Läser på Annas blogg Längst in i skafferiet om hennes goda vegobiffar och blir inspirerad att tweaka receptet lite.

Annas biffar görs på helt bovete och amaranth och smaksätts sedan med goda indiska kryddor enligt följande:


1 dl amaranth
3 dl helt bovete
11 dl vatten
1 lök, 170 g
1 tsk salt
0,75 dl vetemjöl
1 ägg
1,5 msk panch phoran (indisk kryddblandning)
2 msk garam masala
olja att steka i

1. Koka upp vatten, häll i amaranth och låt koka 20 minuter
2. Under tiden som amaranthen kokar: slå kokande vatten över bovetet och skölj med kallt vatten.
3. Häll i bovetet i kastrullen med amaranth, koka 10 minuter till på ganska låg värme
4. Nu har det blivit en geggig massa, låt svalna. Jag lät det stå över en timme.
5. Rosta panch phoran i torr stekpanna tills det börjar knäppa om kryddorna, mortla och rör ner i amaranth/bovete-geggan. Jag hade nog varit nöjd med bara panch phoran men det här var allt jag hade kvar och jag tyckte inte det gav nog mycket smak så därför tog jag en del garam masala också.
6. Finhacka lök och stek i lite olja, blanda ner i amaranthen/bovetet
7. Kör ner salt, vetemjöl, ägg samt garam masala. Min garam masala har stått ett tag och har definitivt tappat smak så jag fick köra på rätt mycket för att det skulle ge någon smak.
8. Stek biffar. Det blev bäst med ganska små biffar, två-tre matskedar per biff kanske, och en hel del olja.


Jag tänker emellertid såhär:

Om man byter ut de indiska kryddorna, mot lite "medelhavsinspirerade" dito. Färsk persilja, basilika och så en hel del vitlök, och så använder oatley "i mat" i färsen, och kanske ett ägg till, för att få ihop det (och möjligen ströbröd om det blir för löst i hullet) så skulle man kunna få någon slags italienskinspirerad rätt.

Testa sedan att koka en god tomatsås och ät till pastan.

Kan inte det vara något?

3 kommentarer:

Anna sa...

Jamen det kan det väl absolut! :)

annamaria sa...

Har du provat än? Det låter gott!! Gillar barnen på ditt jobb vegetariskt? Här hemma är det lite kinkigt med det tyvärr. Man måste inte alltid tala om vad det är i kanske? Gäller nog egentligen både barn och make...hihihi.

FamiljenFriluft sa...

AnnaMaria: Barnen på jobbet äter nog en del vegetariskt, men jag har inte hunnit prova så mycket än. Falafel vet jag att de äter, och Quorn i alla dess former. Grönsakssoppa och en och annan vegetarisk pastasås slinker nog också igenom, men det får inte bli för "spejsigt". Mat med groddar, alger eller andra "lite roligare" ingredienser ses allmänt på med STOR skepsis, kan jag tänka. :-)

Och nej, jag har inte hunnit laga de här biffarna. Jag läste om dem idag, faktiskt, och tänkte att "oj - de där såg goda ut" (fotot var jättefint på Annas blogg!) och tänkte sedan "Curry... M..." och så ytterligare "Undrar om man kan göra på något mer sätt?" Typ.

Anna: Ja, jag skall skriva om det här när jag hunnit testa det.