söndag, januari 06, 2008

Det här med kött...

Du är väl inte vegetarian? får jag ibland som fråga (med det underförstådda att det vore väldigt underligt och onaturligt). Och för att lugna släktingar och bekanta som läser den här bloggen och tror att jag fått någon slags uppenbarelse eller så:

Nej, det är jag inte.

Men jag har en del rätt starka åsikter vad det gäller kött. Och jag kan därför identifiera mig med vegetarianer i högre omfattning än de flesta karnivorer. Hur? Well: De flesta vegetarianer har tänkt igenom det här med kött. Få människor har faktiskt tänkt så mycket på kött som folk som hela tiden förväntas försvara sin ståndpunkt att inte äta det.

Jag tycker såhär:

Jag tror att det finns rent biologiska skäl till att äta kött. Att vi liksom lärt oss att ta emot proteiner och annat ur just kött bättre än ur många andra livsmedel. Köttet är alltså en förpackning åt näring, eller energi, eller vad vi skall kalla det för. Vi har, sedan vi lärt oss att äta ALLT på den här planeten, också ätit kött helt enkelt för att det varit bra för oss. När vi så fortsatt vår existens har vi de senaste några tusen åren, ungefär en pissepotta i vida nilen, i jämförelse, vad det gäller tid - lärt oss att t.ex. tämja djur och föda upp dessa för att leva av dessa.

Så: Nutid.

De senaste hundra åren har vi gott från att liksom föda upp djur för att äta dem till att föda upp dem för att äta bara deras filéer. Vi har - i västvärlden ett köttberg som är helt groteskt. Vi blir vansinniga när man försöker sälja på oss gammal färs och vi äter själva bara "de fina bitarna" från djuren.

Men djur är inte bara filé. Eller karré. Eller skinka. Eller... ens högrev, fransyska, innerlår. Djur är också njurar. Lever. Hjärta. Tarmar. andra organ (mage, testiklar...) och en MÄNGD styckningsdetaljer. Det som inte är "reda köttbitar" skulle kunna bli korv, pastejer, syltor, och diverse annat och till sist skulle vi kunna koka soppa på dess ben. Att inte äta UPP HELA DJURET är liksom ett så groteskt, äckligt, vansinnigt, oetiskt och rent perverst slöseri att det är... jag har inget annat ord än äckligt.

Så - tills jag själv tänkt ut ett vettigt "köttätarnyårslöfte" där jag faktiskt tänker över hur jag skall kunna använda mer av de kossor och grisar som jag i mitt nästan "Gudfadern-aktiga" sätt beger att någon skall ta livet av genom att beställa eller köpa kött tänker jag komma med lite fler vegetariska recept.

Bara så ni vet.

Det första kommer här:


“Het tomat och paprikasoppa”.

Du behöver: (för 4 personer)
En röd paprika
1 burk krossade tomater (runt ett halvkilo, eller så)
1 färsk chilifrukt av “mild” typ. Spansk peppar eller så.
1 buljongtärning

Garnityr:

Rostade pinjenötter
Färsk basilika

(Och inte helt vegetariskt, men gott)
Färsk parmesan
en klick creme fraiche

Gör såhär:

skär paprikan i små bitar - kanske en halv gånger en halv centimeter i fyrkanter. Kör dem i en het panna, med minimalt med fett. Kanske lite olivolja om du vill, tills de blivit riktigt mjuka och är nästan bruna av värmen.
Häll på tomatkrosset och buljongen och så en halvliter vatten. Låt koka ihop en liten stund.
Hacka undertiden chilifrukten väldigt fint. Så litet du bara kan. Skrapa bort kärnorna om du tycker att det är för hett.
Ha i chilin i soppan. Ta soppan av spisen och låt stå och dra i någon minut innan servering.
Salta, om du behöver (det behöver jag nästan aldrig)

Garnera såhär:

Lägg - om du vill - en klick med creme fraiche i soppan och en kvist basilika eller två ovanpå. riv parmesan efter tycke och smak över och skicka i de rostade pinjenötterna (som du rostar i het, fettfri panna) PRECIS innan du serverar.

Det blir gott, hett och är enkelt. Du är färdig på högst 20 minuter, om du kan hantera en kniv utan att skära dig.

Lycka till!

Inga kommentarer: