torsdag, januari 17, 2008

Kött.

Jag skall sluta lova saker i den här bloggen. Knappt hade jag hunnit skriva sista punkten i förra inlägget förrän jag kom på att jag ju faktiskt borde kommentera två händelser som det rapporterats om i dagspressen idag. Båda två med anknytning till kött:

1)Ica har än en gång ertappats med märkningsfurk

2)EUöppnar upp för klonat kött

Båda ämnena känns liksom för heta för att inte kommentera på något sätt - så - för att ta det i tur och ordning då:

Allvarligt - Ica. Allvarligt. Jag hajar inte. Om någon liksom i pressen gav sig på MIN butikskedja och berättade om att livsmedelsverket hade haft synpunkter på hur jag (t.ex.) skötte märkningen av kött, då skulle jag liksom ropa "rätting! Mittåt!" vad det gällde de frågorna. Inte liksom "ojda - igen..." och låtsas som om det regnar. Hajar ni inte att de här stackars butikerna, som bevisligen har föreståndare som genpoolen borde ha suddat ut för länge sedan drar hela butikskedjan i smutsen? Går det liksom inte att säga något i stil med: "Nästa butik som förekommer i pressen i en sådan här fråga blir av med ICA-namnet och får inte längre köpa våra varor"?

Nej - jag vet - ingen människa lär ha blivit sjuk, någonsin, för ommärkt köttfärs eller fläskfilé i Era butiker, men det är så förbannat korkat att sälja bort sitt förtroende för några få kronor kilot för ompackad fläskfile.

Och så det här med klonat kött - hmm. Jag vet inte jag. Jag äter kött. Och jag har egentligen inte så många moraliska betänkligheter omkring det. Jag köper att man föder upp djur för att äta upp dem, men klona dem? Jag är lite kluven, minst sagt. Eller skeptisk. Mer på ett känslomässigt plan än att jag har någon slags informerad åsikt i frågan. Vad tycker ni andra?

5 kommentarer:

Anonym sa...

a) "Det kunden inte vet mår hon inte dåligt av..." verkar gälla hos ICA. Framför allt nu när försäljningen visar sig ha ÖKAT under julen. Både årstopp och topp i relation till tidigare försäljning.

ICA kan helt enkelt fortsätta både fuska och tjäna pengar. ICA Samköp i Uppsala har kört samma skinka sedan december. Skillnaden mot julhandeln är att priset sätts i hekto istället för kilo: 69,90kr blir 6,90... 4,90 och köttet skivas... Samma kött - ny förpackning.

b) GMO-mat är förmodligen ännu billigare än fuskköttfärs. En annan avigsida är att vi förmodligen lär slarva bort djurens naturliga arvsmassa. Arlakossan byts mot belgiska jättekalvar som lider och säkert får någon form av cancer.

Vad gör EU/USA då? Förmodligen samma missar som gav oss Creutzfeldt-Jakob för några år sedan: nödslaktar allt levande och matar djuren med varandras kadaver. (Köttet blir ju billigare då!)

Ärligt talat tror jag inte på GMO-mat. Är inte köttet nog späckat med glutamat & E-koder?

Anonym sa...

Inte för att på något sätt försvara dumheter, men den senaste "fusket" är en mediaprodukt: på prisetiketten stod tydligt att köttet var från New Zeland, men de glömde att byta mot en neutral klisteretikett, så på det fanns en förtryckt svensk flagga...
korkat? javisst, men knappast fusk!

FamiljenFriluft sa...

Jag vet inte om det bara är dumheter eller inte, men oavsett känns det så otroligt korkat att ens missa att sätta på en dekal, eller att göra det, på något som det bör, eller inte, vara en på, just nu när man vet att ALLA kollar just ICA, just för att man liksom "slarvat med märkningen" så man nästan baxnar...

Anonym sa...

Oui chef, non chef! Inget recept på blod men sju svar. Eftersom skryt är halva glädjen med köksjobb... eller hur var det?

FamiljenFriluft sa...

Ja, jag såg det. Kul. Och snygga tidningsomslag! :-) Keep it up, man. Vi hörs.