söndag, januari 24, 2010

...och nu pratar jordbruksministern om märkning.

Efter gårdagens artikel i SvD kommer man idag med en uppföljande artikelg. Där säger jordbruksministern Eskil Erlandsson:

– Min inställning är solklar. Djur ska avlivas på ett sätt som är så snabbt och skonsamt som möjligt och det innebär att djuren först måste bedövas. Det är fundamentalt enligt mitt sätt att se det, säger Eskil Erlandsson.


och nu jobbar man alltså för en märkning av köttet. Drivande i frågan är veterinärförbundet:


Veterinärförbundet kräver att vanligt kött märks med information om att djuret bedövats före avlivningen.

– Som konsument har jag samma rätt att kräva information om att djuret bedövats, som att det slaktats enligt en speciell religiös ritual, säger Johan Beck-Friis.


Man hävdar vidare att det i frågan om rituellt slaktat kött är en viktigare princip med djurskydd än med religionsfrihet och jämför i artikeln (den rituella) slakten med könsstympning hos människor. Och även om jag tycker att principen att märka kött är viktig tycker jag kanske att just den sortens retorik faktiskt underblåser främlingsfientlighet och kan angränsa mot hets mot folkgrupp, vad det gäller judar och muslimer.

Samtidigt - det är vikigt att frågan tas upp, tycker jag. Jag tror inte att så många (jag vet att jag inte hade det) har koll på hur köttet slaktas "ute i Europa" och att vi genom att köpa det understödjer ett system av djurplågeri ekonomiskt.

2 kommentarer:

Annika sa...

Du har fått ett pris av mig eftersom jag följer din blogg varje dag och blir jätteinspirerad!
Priset finns på min blogg!

FamiljenFriluft sa...

Tack så hjärtligt. Det var vänligt.