torsdag, januari 28, 2010

Det kom ett... mail...

Fick ett intressant mail idag, med tips på ett tema till bloggpost(er). Har funderat lite själv, men ni - som läsare - får givetvis också vara med att bestämma. Vad tycker ni?

Yo!

Jag har kollat på några inspelade avsnitt av "River cottage" och
framför allt Hugh Fernely-Witthingstalls första serier "A cook on the
wild side" (innan River Cottage).

Jag blir grymt inspirerad av hans tankar om "self sufficiensy" (ingen
aning om hur det stavas...) d v s att verkligen ta till vara på allt
som naturen och miljön omkring en erbjuder. En slags
"allemansrätt"-tänkande om mat och så.

Hugh vandrar igenom ängar och skogar och hittar ätliga örter som han
använder i matlagningen. Han jagar. Han fiskar. Han "jagar", fångar
och tillagar sniglar (i avsnittet om Stadens möjligheter). Han ger
tips om hur man hittar vilda frukter och bär och han tillagar
roadkill.

Jag inser att allt det här kan kännas rätt främmande. Kanske framför
allt från ett rostfritt, sterilt storkök där man vanligtvis får maten
som ska tillagas via stora kylvagnar. Men jag blir som sagt otroligt
inspirerad av tankarna. Både rent kostekonomiskt - att ta hand om
precis varje del av ett djur, exempelvis, liksom att ta till vara på
sådant som finns omkring oss (även om jag själv antagligen drar
gränsen strax FÖRE att stoppa friterade gråsuggor i munnen. Men inte
Hugh...). Men också för att det lyfter fram en matkultur som är lite
gammaldags.

För det tredje så visar det på ett sätt att förhålla sig till mat som
tillkommit innan vi fick frysar och kylar. Att själva tillagningen
ofta också syftar till att bevara maten. Och jag tänker på polare i
vår omgivning som inte har frys. Eller ugn. Eller bara en kokplatta.

Kunde det inte vara kul att slänga in en bloggpost ibland om "baka
bröd utan ugn", "en kyckling - en vecka", något om vad man kan odla
hemma kanske - varför inte i en balkonglåda eller på en fönsterbräda?
(Potatis och morötter är ju svårt, men spenat? Örter?) Kan man följa
"matåret" på något sätt och kolla vad man kan få tag i, gratis eller
billigt, under vilka årstider?

Bara tycker att det vore så kul att se en kock fundera över de här frågorna.

Och jag inser att det skiljer sig lite från det du gör på Förskolan
och allt det där. Och att det säkert innebär en massa merarbete och
experimenterande och det tar tid och...

Men i alla fall - vore kul att se sånt här också. Det är också en
nisch som jag inte ser andra mat/kostekonomi-bloggar ha.


Så - vad säger ni? Ska jag skriva något/några grejer om det här? Kom gärna med mer input.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har själv tänkt i de banorna, men eftersom jag pga hälsoskäl inte ens har kunnat plocka blåbär, lingon eller hjortron på flera år har det stannat vid just tankar.

Morötter går för övrigt utmärkt att odla i hink på en ljus fönsterbräda:-) Knappast värt besväret, men det går.

KARLAVAGNEN sa...

Kattgräs går utmärkt att odla. Kan rekommendera Weibulls.

Okay, mer seriöst... Svag för gadgets som jag är (tack och lov har jag ett litet kök och begränsat med förvaring), så kan du kanske skriva om bra vs. dåliga gadgets? Muffin bakmaskin t ex. Mina spanska kollegor är som galna i sina Termomixer från Vorwerk (som pysslar med hemförsäljning). Någon erfarenhet av detta märket eller sådana däringa Termomixer maskiner?

Men visst det var bra ideer i mailet du fick. Har vi förresten något som heter landskapsrätter?

Å hur allvarligt är det egentligen att ha kokbok-mani? Eller om man skulle ha två kokböcker vilka skulle det vara?

KARLAVAGNEN sa...

Å ost-tävlingen? Vem vann den?
Å är det himla trendigt i år eller med TUNGA och ren-kött bland svenska kockar eller? Tittar på Årets kock 2010, därav frågan!

aah! Kökstrender vi minns eller kunde varit utan? Ytterligare ett tips på inlägg.

Fröken Dill sa...

Intressant!
Jag var inne på självhushållstanken för några år sedan. På den tiden hade jag en trädgård där jag faktiskt lyckades odla nästan alla grön- och rotsaker som vi behövde, i alla fall på sommarhalvåret. Svamp och bär var ju bara att plocka, men sedan var det köttet. Jag tänkte hönor/kycklingar, men det blev ankor. Efter att ha hållit fyra ankor under ett år är jag bara SÅÅÅ tacksam att någon annan fixar köttproduktionen.
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Jag tänkte säga att det faktiskt finns många som redan skriver om självhushållning, säsongsätande osv, jag tycker att du gott kan fortsätta göra det som du är bra på! Men med det sagt vore det ju kul om du kanske börjar nåt projekt på förskolan med barnen, typ odla lite grönsaker och så. Om jag hade kunnat fortsätta som förskolekock själv så fanns det ett inplanerat projekt där jag hade odlat örter och grönsaker tillsammans med barnen för att sedan laga det, såg fram emot det!