söndag, september 18, 2011

Sommarmacka med bäst-före-datum?

I sommarens sista sköra dagar noterar jag hur det blir kallare ute. Hur löven får färg för att sedan falla av. Hur dofterna blir mer höstligt myskaktiga i stället för som av somrigt nyslaget gröngräs.

Grillsäsongen är över och de där roliga "laga-mat-utomhus-projekten" börjar avta. Jag flyttar in om kvällarna. Myser i mörkret.

Hittar en bit halloumi, från den gågna grillsäsongen i kylen. Datumet har nästan gått ut. Men jag känner ett sting av nostalgi och känner att jag måste använda den där haloumin. För att ta tillvara sommaren. Att liksom använda upp även sommaren innan bäst-före-datumet gått ut.

Haloumin steks snabbt i min stekpanna, i lite olja. På med kryddor. Och tillsammans med övriga rester får den bli kvällens kvällsmacka att minnas sommaren 2011 med.

Inga kommentarer: