fredag, september 23, 2011

Köttfärslimpa

Har gjort köttfärslimpa på jobbet idag. En helt vanlig, osexig, helt opimpad köttfärslimpa med gräddsås och potatis. Och slottsgurka. Och så lingon förstås.


Inte så många barn hade ätit det förr, så det kändes lite experimentellt. Och det kräver ju ett visst mått av äventyrlighet av barnen att våga prova. Men det verkar ha gått hem.

Vi hade också besök idag, av representanter från SIDA, från alla världens hörn, som nu bevistade vår skola. Och "min" matsal. Skoj, för man får verkligen möjlighet att visa vad svensk skolmat kan vara. Och lite av skillnaderna att "ha mattanter" i köket och att ha en professionell kockbrigad!

Jag ska skriva mer om det sen, men kort sagt: det har varit en bra och rolig dag idag! Då min chef stod och skar köttfärslimpa fick jag göra allt "pillet". Allt det där andra - som att laga vegetarisk mat, göra såser och tillbehör. Att skära upp och fixa till fruktfat åt gästerna... Kort sagt - roliga och omväxlande småjobb som måste till en sån här dag.

En bra dag, således.

Och köttfärslimpan blev god.

2 kommentarer:

M sa...

Hade också en bra dag i mitt lilla kök.Serverade bl.a höstens första trattkantarellsås och funderade nog innan om det alls skulle gå hem. Alla kanske inte gillar svamp. Men ojdå så de åt av den såsen!!! En liten gosse tog till hela tre gånger och önskade att vi ska ha den snart igen=)!

FamiljenFriluft sa...

Visst är det underbart när sådant händer?! Fantastiskt! Tack för din kommentar. Kram.