tisdag, september 15, 2009

Jag är bra - trots allt.

Skrev ju igår kväll att jag tänkt skriva något roligt - inspirerad av ett fantastiskt blogginlägg. Det är alltså Mymlan som har funderat kring det här med bl.a. Jantelagen och sedan kommit fram till en fantastisk lista på saker hos sig själv hon faktiskt vågar erkänna sig stolt över. Det där har blivit en sådan där "meme" som det heter i bloggosfären, och nu dyker det upp listor på folk som vågar sig på konststycket att försöka vara stolta för både det ena och det andra.

Det här är en så positiv grej att jag givetvis tänker hänga på. Och nej - det betyder inte att man är världsbäst. På kanske något alls. Men man kan ändå få tillåta sig att tro att man kan något. Så - here goes:

Min lista över 10 saker jag är bra på, eller som gör att jag är bra:

1: Jag är hyffsat allmänbildad - Jag älskar frågesport på TV, läser i faktakalendrar och verkar ha en oändlig kapacitet för att nörda in på "onödigt vetande". Jag har ett hyffsat hum om världens geografi och kan "lite om ganska mycket".

2: Jag kan, om det behövs, springa 5 km i fältuniform, stridsväst, ryggsäck, kängor och med en automatkarbin i händerna på under 25 minuter har det visat sig. Och även om det inte är jätteviktigt känns det bra att vara bra på något!

3: Mina barn är fantastiska och även om jag inser att de fått ärva i princip alla sina goda egenskaper från sin mor har jag möjligen gjort något rätt. De har i varje fall världens skönaste stajl, bägge två, och jag vill tro att jag haft något med saken att göra.

4: Jag har lätt för att komma ihåg sångtexter - något som visat sig vara inte bara meriterande, utan en direkt nödvändighet i mitt jobb på Ekbacken, där varenda planeringsdag brukar urarta i mer eller mindre ordnad allsång.

5: Jag pratar flera språk och verkar ha lätt för att snabbt lära mig nya. Jag "knäcker snabbt koden" och lär mig sedan snabbt nya ord. Jag talar och skriver i princip felfri Svenska och Engelska, talar fullt förståelig franska och tyska och kan hälsa, tacka, beställa saker och fråga om vägen (och förstå en vägbeskrivning) på t.ex. italienska, spanska, ryska och (ki-) swahili.

6: Jag är en helt ok trummis. Inte tekniskt lysande, men tight och med nyanser.

7: Jag gör - enligt en mycket säker källa - Sveriges bästa crème brûlee.

8: Jag har lätt att anpassa mig i nya situationer.

9: Jag är en helt ok chef. Tror jag. För flera av mina tidigare medarbetare brukar numer - när de är chefer - ringa och fråga mig om råd. Eller be om ursäkt för hur de betedde sig när jag var deras chef. :-)

10: Jag är - i det närmaste - oslagbar i flipperspelet "Indiana Jones". Och Jessika P - om du läser det här. Du behöver inte skriva någon som helst kommentar i kommentarsfältet! :-)

(Och en liten bonus - en extra:)

Även om jag inte alltid är ödmjuk försöker jag att alltid vara omtänksam och kärleksfull och hjälpsam mot människor runt mig. Faktiskt.

7 kommentarer:

mymlan sa...

Kul att du blev så inspirerad, och vilken fantastisk lista du fått ihop!

Livet på den mörka sidan sa...

Lövely!
Jag snor den !

Livet på den mörka sidan sa...

Listan iordningställd!

Annika sa...

Hörlig lista!tolt och nöjd över. "Snor" skamlöst listan, eller snarare idén, jag med.

FamiljenFriluft sa...

Mymlan: Tack. Din var - som sagt - fantastisk, själv.

Lyxpiraya: Vad härligt!

Annika: Oh - var är den? Jag letar på dina bloggar, men hittar inte? Men visst är det bra!

KARLAVAGNEN sa...

Trots allt? Jag är bäst! borde rubriken vara. Eller åtminstone Jag är bra. y punto. Vale?!

Erik Johansson sa...

Åhå, Ti pa russkij ponimajesj? A ja ne znal... Maladetes!

;-)