söndag, december 18, 2011

Advent

Vet inte om det märkts här på bloggen, men i år har jag verkligen tagit mig tid, och lust, att njuta av advent och den stundande julen. När jag tittar tillbaka på blogginläggen för advent lägger jag märke till att jag - trots att jag tycker att jag haft svårt att skriva, aldrig, något år tidigare har skrivit så mycket om - och i - advent.

Det började med ett enkelt adventsfika med lussekatter den första advent.

Andra advent fortsatte det med bl.a knäck och annat julgodis.

Förra veckan skrev jag om en huvudingridiens i alla bak och godsaker såhär års - smör, och hur smörläget i norden påverkar våra grannländer.

Och så idag har jag skrivit om glögg, redan, och hur jag gjorde med den. Lägg där till alla poster om julskinka, adventsstjärnor, pepparkakshus, chokladkalendrar, och vad mer och du får faktiskt ihop en hel
Del juliga små texter och recept. Överraskande många, skulle jag vilja säga! Det är första gången i Krubbs rätt brokiga historia som ett tema kan skönjas, och över så många veckor. Det där är jag faktiskt lite stolt över. Och det har varit skoj och inspirerande.

Såhär, med mindre än en vecka kvar till jul tittar jag tiibaka och ser att jag faktiskt, såhär på sista advent, lyckats ro iland en hel del av julens förberedelser. Men jag har några dagars julbloggmaterial kvar. Vi får se vad jag hinner med. För advent handlar ju mer om att uppleva saker med dem man tycker om än om att producera material till en lite avdankad matblogg. Det handlar om att vara - och mysa tillsammans.

Och med det lämnar jag er med frågan - hur har ni firat advent? Så tänkte jag posta en bild på några marsipanfigurer från härom veckan, när vi adventspysslade julgodis.

Inga kommentarer: