torsdag, december 15, 2011

Fond - grund

Har skrivit om fond förut. Att det är grunden i all matlagning. Och det är verkligen sant - fonden är det fundament på vilken de andra ingridienserna vilar.

I det fall fonden är god blir maten det också. Men det är ett binärt förhållande - är fonden inte bra kan man som bäst hoppas på att övriga ingredienser kan skyla över den dåliga smaken och medelmåttighet är det bästa uppnåbara resultatet.

Men läs meningen där uppe i första stycket igen. För det är inte bara ingredienserna som vilar. Det är också kocken. Det är min vila att koka fond. Det är rofyllt. Lugnt och härligt. Och också den grund inte bara min matlagning vilar utan en grund för mitt liv. Fondkok är enkelt. Enkla ingredienser som genom kokets metamorfos får förvandla något så enkelt och alldagligt som vatten till något enastående. Något att bygga vidare på.

Och jag gillar det, kanske är det därför det skänker sådan trygghet. Sådant lugn. I fondkoket kan jag med några enkla handgrepp faktiskt - likt en magiker - genomföra förvandlingsnumret att göra enkla råvaror till något gott, åtråvärt. Älskat.

Då jag själv tvekar på min egen duglighet, godhet, åtråvärdhet, eller älskvärdhet kan jag gå tillbaka till grytan. Göra mitt förvandlingsnummer och voila. Fond. Grund. Något att bygga vidare på. Både sås, soppa och - inte minst - en ny kock.

2 kommentarer:

Tatiana sa...

Även jag är en flitig fondkokerska . Bästa basen till såser och grytor :)

FamiljenFriluft sa...

Tatiana. Inte bara den bästa. Det finns de som hävdar att det är den ENDA grunden för all matlagning. :-)