måndag, december 19, 2011

Julinspirerad kaka

Jag har ju faktiskt kommit på att det är rätt mysigt att baka. Till sist. Jag har lagat mat länge, och alltid känt en viss skräck för bak. Jag förstår mig inte på bak. Men nu - till den här julen - har jag verkligen kommit igång och faktiskt tillåtit mig att testa, och ibland misslyckas - med att just baka.

Den här gången blev det en mjuk kaka med lite juliga smaker:

2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 dl matyoghurt
1 dl mjölk
Typ 50 g smör
1 tsk ingefära
1/2 tsk kryddnejlika
1/2 tsk kanel

Glasyr:

1 st äggvita
4 tsk vaniljsocker
Några droppar ättika

Topping:

8 st sötmandlar

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra och bröa en schysst kakform.
Vispa ihop ägg och socker till en fluffig smet.
Smält smöret och blanda i det och yoghurten och mjölken i smeten.
Fortsätt, under vispning att tillsätta mjöl och och bakpulver.
Häll upp smeten i formen.
In med kakan i ugnen. Grädda i 35-45 minuter.

Gör glasyren under tiden: vispa samtliga ingridienser tills de fått fin konsistens.

Rosta mandeln i en het panna. Hacka fint.

Glasera kakan och strö mandeln över.

Voila!

3 kommentarer:

Annapanna sa...

Bra jobbat! Det trodde jag aldrig om dig. Men kul att se dig försöka baka. Och mysiga adventsposter.

Pellis sa...

Väldigt julgod!

FamiljenFriluft sa...

Annapanna: Jo då, faktiskt. Har börjat baka lite. I och för sig, med blandad briljans, men det är väldigt roligt!

Pellis: Tack. Jo, jag gillade den också!