torsdag, december 15, 2011

Skaldjurspasta

Min flickvän vill fredagsmysa. "Något gott... Typ skaldjur..." är den inte helt solklara målbilden. Men jag vet att hon älskar skaldjur. Och själv vet jag - av egen erfarenhet - att "något gott" oftast är något med få övriga råvaror. Bara låta smakerna göra jobbet, liksom.

Själv gillar jag pasta och grädde. Vem gör inte det, liksom? Så det blir en enkel skaldjurssås till pastan. Jag skalar några räkor. Kokar fond på skalen, tillsammans med lite rotsaker och vitt vin. Så silar jag den. Smörsteker lite lök och vitlök. Eller steker, förresten? Jag bara svettar den lite. Och så på med grädde och låta koka ihop sig. I med en skvätt av den goda fonden.

Så kokar jag god, äggig pasta. När den är perfekt al dente vänder jag i min sås, slänger i räkorna, lite dill och voila!

Precis innan jag serverar dekorerar jag med några snabbt stekta kammusslor.

Kanske världens bästa.

Inga kommentarer: