onsdag, december 07, 2011

Uppdatering av bloggen: en liten samtidsanalys

Jag är inne i något slags "inför-julen-flow" just nu. Jag julpysslar, julbakar, fixar med julgotter, leker med mandelmassa och marsipan och leker och provar nya grejer i köket. Jag får allt bättre självförtroende och tillåter mig ibland att experimentera lite. Jag är - helt enkelt inspirerad!

Inspirerade av julen är det fler som är. Som Mahmoud Ismail i Arvidsjaur, som gjort en specialkomponerad "julbordspizza" säsongen till ära! Och med tanke på hur mätt och trind jag brukar känna mig efter julbord - och pizza - kan jag inte låta bli att låta mig fascineras av den här kaloribomben!

Just kaloribomber, i form av fett och/eller kolhydrater har diskuterats en tid. Jag ser nu att diskussionen även börjar röra min profession - som skolkökskock. I Luleå har man nämligen en gymnasietjej, som brottats med övervikt sedan mellanstadiet. Hon har fått rådet att pröva på LCHF-kost och mår efter att ha ätit så ett tag mycket bättre. I skolans kök följer man å andra sidan, allt enligt gängse normer, livsmedelsverkets rekommendationer för skolmat. I dessa rekommendationer tar man hänsyn till barn med kostallergier, kulturella hänsyn, religiösa normer etc. Men har en skrivelse om att man inte tar hänsyn till "modedieter" som just LCHF. Skolköket förhindras alltså genom att följa de regler för kosthantering i kommunen, som beslutats av våra folkvalda, från att servera den mat som flickan ifråga behöver för att må bra. Det är inte lätt, alla gånger att följa alla regler och krav i skolkök!

Jag tar mig just nu en hel del tid att läsa igen. Böcker (både skönlitterära och faktiskt en fackdito - om grupputveckling, ledarskap och gyruppdynamiska händelser under krig - jag får ta mig tid att förklara varför en annan dag!), tidningar och en hel del gamla favoritbloggar! Då jag surfade runt på den gamla(?) matnördsajten taffel.se för att kolla in några bloggar hittade jag den här intressanta artikeln om köksskador. lite mysrysigt såhär i juletid. Och väldigt lärorikt!

Men bloggar skrivs ju inte av sig själva. Det ligger en hel del möda, tankearbete och inte minst tangentbordsknappande bakom. Tänk om så mycket energi som läggs på bloggande kunde läggas på att t.ex. stoppa världssvälten?
Nu kan det göra precis det! för genom att blogga, och länka till sidan jag just länkade till hjälper du unicef att skänka nötkräm till några av världens svältande barn! 6 st påsar, per inlägg blir det!

Själv hinner jag inte skriva så mycket just nu. Men har några opublicerade poster från min julinspirerade framfart i arkivet. En om bröd (jo faktiskt! Jag har tillochmed vågat baka bröd!) och en om glögg, som jag kokade och gav bort till grannarna härom dagen. De kommer. Jag lovar. Ska bara läsa lite till. Och kanske julpyssla lite...


3 kommentarer:

Den gamle kaptenen sa...

Bra skrivet. Tänkvärt.

Anne sa...

Tack för tipset. Bloggar omedelbart för Unicef.

FamiljenFriluft sa...

Den gamle kaptenen: tack.

Anne: Ja, gör det!