söndag, december 04, 2011

Adventsstjärnor

Andra advent. Med adventsfika som sig bör. I mitt bakande - traditionellt sett min utan jämförelse mest problematiska köksdisciplin - bärjar kag bli allt kaxigare. Så pass självsäker är jag att jag på prov vågar mig på att försöka experimentera lite.

Som idag, då jag adventsdagen till ära, gjorde dessa små adventsstärnor. Små stjärnor av överbliven mandelmassa (från förra veckans lussekattbak), dekorerade med smält choklad, mandel, och slutligen pudrade med vaniljsocker.

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader
Kavla ut mandelmassa på ett bakplåtspapper.
Stansa ut små rundlar. Använd kakmått, utstickare, timblaring eller ett glas.
Vik in kanterna på rundlarna och nyp ihop dem. Dekorera med en mandel i krysset. Skjuts in i ugnen i typ tio minuter.
Smält under tidem choklad.
När mandelstjärnorna är lite gyllene i kanterna - droppa choklad över dem och låt svalna. Innan servering - sikta vaniljsocker över.

Inga kommentarer: