fredag, december 11, 2009

Överbakad fiskgratäng med surimi och chili

Gillar fisk och skaldjur. Och jag gillar mat jag inte måste pilla med hela tiden. Såhär års blir det mycket grytor, soppor, stekar och en och annan gratäng. Som den här - ett försök till att göra en son-vänlig fiskgratäng (som inte innehåller curry, för en gångs skull!) med mycket smak och som inte fick ta mer tid än riset som kokades till...

Det blev en fiskgratäng på pangasius - eller hajmal - eller "vietnamesisk sjötuga" som det hette förr, som fått lite extra sting av thailändsk sweet chilisås:

(2 port.)

250 g pangasiusfilé
8st surimisticks
4st skivor torrt franskbröd
1 dl grädde (eller i vårt fall oatly - i mat)
2 msk thai sweet chilisås
1 krm vitlökspulver
1 fiskbuljongtärning
Salt och peppar

Skär fisken i tjusiga bitar, så de täcker botten på en gratängform
smula över buljongtärningen
Täck med grädde och rippla thai-chilisås över.
Salta och peppra (jag använde vitpeppar), efter behag.
Skär surimisticks i bitar och lägg ovanpå
Kantskär franskbrödet och smula över gratängen
Gratinera i mitten på ugnen på 180 grader i 1-15 minuter, tills täcket fått en vacker färg.
Servera med ris, gärna kokt i fiskbuljong, och några roliga grönsaker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte hur du känner men den här bloggen tycker jag är kärlek till mat! Jag läser många matbloggar...är inte på något sätt expert....men något bättre än surimisticks måste du väl kunna komma på?....särskilt till din lilla son? Du är ju ändå kock...det går att laga mat med äkta råvaror lika snabbt!

http://minbrorskokbok.blogspot.com/

Anonym sa...

Vill såklart förtydliga att jag inte har någon som helst anknytning till den blogg jag hänvisade till....bara intresserad av mat och människor som har kärlek till mat...

KARLAVAGNEN sa...

Även om man är professionell matlagare så är man också människa. Förälder med begränsat med tid och begränsad ekonomi som kanske tog det som fanns i frysen just då.

Tycker att Krubb är bra att ta tillvara på råvaror så om han fuskar (eller hur man vill uttrycka det) så är det inte hela världen.

FamiljenFriluft sa...

Anonym: Mmm. Det finns säkert bättre grejer att använda än surimi, men idag var det det jag hade hemma. Jag skall kolla in bloggen du tipsar om. Och tack för att du upptäckt att jag gillar mat. Och gillar att laga mat. Ha det bra.

Karlavagnen: Tack.