söndag, juli 20, 2008

Omelett med kyckling, bacon, cream cheese, rödlök och morot



Omelett. En sådan där rätt som alla har egna recept på. Men också - fastän det är enkelt - så oerhört svårt. Elegansen ligger i att med bara ett fåtal ingredienser (ägg och vätska) få till något som går att äta.

Många är de köksmästare som utsätter sina kockar för "omelettprovet" när de skall anställa ny personal. Kan folk inte göra omelett har de helt enkelt inte i ett professionellt kök att göra! Samtidigt kan man se lite hur folk arbetar. Vad de tänker och vilka "moves" de har.

Omelett, hemma hos oss är oftast bara ägg och mjölk, eller vatten och sedan fyller man den med lite av vad man nu råkar ha hemma. Eftersom jag härom dagen köpte en hel kyckling (som jag sedan omsorgsfullt styckade och sedan har lagat mat på inte mindre än 4 gånger sedan dess!) hade jag ett par kycklingbröst som jag strimlade och stekte i lite olivolja. Så tärnade jag morötter i så fina bitar jag kunde och så finstrimlade jag ett paket bacon och hade i pannan.

Under tiden gjorde jag själva omelettsmeten - den här gången med lite matlagningsgrädde och två ägg per omelett, salt, cayennepeppar och vitpeppar, i en egen liten panna vid sidan om.

Så - när omeletten gått nästan klart hackade jag en halv röd lök och blandade med lite cream cheese, vitlök och rosmarin till en skön gegga som jag lade på ena sidan i omeletten. Där fick den smälta till sig lite och löken fick tappa lite av sitt svavelos innan det var dags att veva om lite i den stora pannan igen.

Så - stjälpte jag över omeletten på en tallrik och så på med "toppingen" av kyckling, bacon och morötter.

Och så är det bara att lägga ihop omeletten, genom att lägga den ena sidan över den andra. Jag gjorde det på tallriken igår, för det var ju bara jag själv som skulle äta, men på krogen skulle jag göra det i pannan, för att inte få onödigt fett på tallriken, som förstör min fina uppläggning! :-)

Nåväl - en god och snabb omelett blev det i alla fall. Och smaklig måltid, ifall du vill göra en likadan själv...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fixar inte tekniken, så skickar mitt tävlingsbidrag här, istället!

Min sommarmacka


Mixa din älsklingsädelost med creme fraiche. Ta en bagutte av favvo, gärna fullkorn, fyll med sallad, ädelostcremé, rökt makrillfilé av valfri sort (peppar) och toppa med tunna skivor av nektarin! Fantastistiskt!
Vi njuter varenda sekund!

Men inget slår ju nyrökt fllundra på hembakt tunnbröd på Gotland förstås!

Nina F, med man eftersom kidsen bara gillar köttbullar i pitabröd! ;-)

Jessica sa...

Hur är det med fru Värn och lillpojken? Mindre skrikande kanske?

När det verkligne kniper äter jag våfflor med någonting på och det kan variera.

FamiljenFriluft sa...

Nina Frodemo: Det är noterat, jag lägger till den på listan till nästa "poängsammanräkning". Lycka till och tack för macktipset!

Jessika: Jag vill helst inte skriva så mycket om min familj på bloggen. Lillkillen skriker fortfarande. Våfflor är också gott!