lördag, juni 20, 2009

Vad che-kar du?


Läser i Aftonbladet att Lydia Guevara - Ernesto "Che" Guevaras barnbarn gjort ett modelljobb för PETA - en djurrättsgrupp som tycker att alla borde vara vegetarianer.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om uttalanden som det. Jag tycker att det är en smula osmakligt att vi i delar av världen som faktiskt kan välja vad vi äter inte äter de djur och hela de djur vi faktiskt slaktar. Samtidigt tycker jag att det är direkt stötande när vi - som västerlänningar t.ex. - är ute och reser och ber om "vegetariska alternativ" på ställen där det inte finns på menyn. På vissa ställen i världen är en kyckling eller en bit fläsk just skillnaden mellan liv och död och att då ha mage att i stället be om andra proteiner är direkt osmakligt för att inte använda ord som "perverst".

Nåväl.

Jag är - som ni vet vid det här laget - INTE vegetarian. Men jag gillar vegetarisk mat. Och jag gillar alla vegetarianer jag känner. I princip. Det finns nog inga som tänker så mycket på kött som vegetarianer. Å andra sidan - det finns nog ingen som tänker så mycket på snygga tjejer endast iklädda morötter som jag - så - läs den här artikeln! :-)

Inga kommentarer: