torsdag, mars 02, 2006

Tillbaka på jobbet

Jag orkade aldrig hålla på och skriva när jag var hemma med Elma, egentligen. Det var alltid något nytt att upptäcka. Elma växer och mår bra och vi har haft väldigt kul ihop under min föräldratid, men det är också roligt att vara tillbaka på jobbet.


Det är skönt att ha vuxna omkring sig att prata med, om inte annat. Även om jag saknar att gå ut och åka pulka eller läsa Miffyböcker med Elma i knät tills hon somnar för middagsluren är det skönt att kunna föra ett samtal, med riktiga ord, med någon.

Nåväl.

Är tillbaka på jobbet. Det är både bra och dåligt. Mest bra. Jag älskar mitt jobb. Men jag blir vansinnig på W. W och jag har aldrig kommit riktigt bra överens och nu har vi varit väldigt nära kokpunkten ett tag. Jag blir tokig och sedan blir jag arg på mig själv för att jag tillåter mig att bli tokig... Bökigt läge.

Jag har förresten börjat på kockskola. Kul. Jag har i och för sig inte lärt mig något nytt hittills, men det har varit roligt att få "stajla" med de andra studenterna. Det är vuxenutbildning, så vi är några stycken som redan är i branchen. Andra är på väg in. Man går en termin och blir på det "diplomerad restaurangkock" som det heter, om man klarar praktiska prov och har typ 80-procentig närvaro. Det skall alltså gå bra, känns det som.

Vi har hittills inte haft så svåra moment (första veckan reduktioner, äggrätter, crepes, stuvningar, bechamel och emulsioner. Andra veckan: Fonder, sky, såser, demi-glace, soppor och bröd) Hittills har jag varit bäst i klassen och därför fått visa bl.a. lite knivteknik (vad är julienne, brunoise, mire poix etc?) och brukar få - eftersom jag oftast är färdig först med de praktiska momenten - hjälpa mina klasskamrater med deras uppgifter.

Jag stormtrivs. Det är kanon.

Jag har emellertid, under min utbildning ställts i ett moraliskt dilemma, som jag kanske kommer att återkomma till, här på bloggen, vid ett senare tillfälle. Men jag har en klaskompis som är krögare...

Jaha, vad skall man skriva mer då? Well. Det har lagats lite mer fransk bistromat på sistone. Jag fick i soppmomentet i skolan t.ex. göra löksoppa härom dagen. Ingen match. På jobbet gjorde jag , förra helgen jag jobbade, för ett par veckor sedan, Tarte tain. Nu i helgen blir det boeuf bourguignon.

Saknar Mackan - jobbmackan alltså - enormt. Han är i Thailand och kommer inte hem på än en månad. Hur jag/vi skall klara oss hajar jag inte. Han är verkligen ljuset i mörkret när jag blir för arg på W.

Brorsa-Mackan kommer förresten ut med en bok i dagarna. Grattis. Kul. Kolla mer på hans websida. http://www.standup.mu

Nu skall jag förbereda bouqet garni och mire poix till fonden till kvällens sås. Nej, jag bara skämtade. Jag skall faktiskt titta lite på TV och ta det lugnt. Vi hörs.

Inga kommentarer: