lördag, mars 11, 2006

Hell's kitchen

Har just suttit och tittat på semifinalen i Hell's Kitchen och kommit fram till att jag inte skall se sådana här program på TV, för jag blir så upprörd. 1) Jessica skulle ha åkt för flera veckor sedan. 2) Ralph är en kille som jag ALDRIG skulle ha kvar i mitt kök. Han intrigerar, snackar skit om de andra, vägrar hjälpa till om han tror att han kan framstå som bättre än han är om någon annan gör bort sig och sedan skall boasta om hur bra och erfaren han är....

Michael är den enda värdiga vinnaren.

Gordon Ramsey är för övrigt riktigt, riktigt ball. Stenhård. När man gjorde den svenska motsvarigheten av hans förra serie (som jag tror hette "den elake kocken" på svenska) - "Krogakuten" tog man Melker Andersson som svensk motsvarighet. Skillnaden är att Melker är en halvgapig överambitiös kille med för mycket egen prestige förr att vara så hänsynslös och bra som Gordon. Kort sagt - Melker är en korgosse i jämförelse.

Det bäddar för en riktigt spännande final, nästa lördag.

Själv håller jag på och leker med tankar på meny för några veckor framåt. Jag VET att jag måste ha ut vissa grejer ur köket snart - jag vill till exempel rensa frysen - men samtidigt vill man inte bara stå och langa ut skräp i luckan... Jag tror att nästa vecka är i hamn med korvgryta, pocherad sej med hollandaise, köttbullar med gräddsås och mos, köttsoppa och pankisar, kycklingklubba, stek provencal och något mer jag glömt bort nu... Veckan därpå kör jag mandeltorsk på tisdagen (och därefter säkert typ torsk med äggsås tisdagen därpå, eller möjligen stekt strömming), men sedan är det lite svårt. Pannbiff med lök, kanske? Funderar på att köra en "fry up buffe" någon av dagarna, kanske...

Vi får se lite...

Under tiden skall jag koncentrera mig på att bli upprörd över att Ralph fortfarande får chansen att kocka tillsammans med Gordon Ramsey, medan jag fortfarande inte får ett eget TV-program! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

huVad är det för fel på köttfärslimpa? Kanske fylld med nåt gott? Och torsk på grön bädd är inte dumt som alternativ till äggsås. Hör av dig så får du recepten. Även om det bara är mammas...........