tisdag, februari 28, 2012

Religion och mat - ett dilemma

Jag är kock. Utbildad kock. När jag utbildades fick vi alla veta vad kursen skulle innehålla och att vi alla skulle smaka av all mat. Någon undrade då förskräckt om vi skulle äta inälvor. Vederbörande "åt inte lever".

Läraren gjorde klart för oss att tyngdpunkten i vår tämligen breda utbildning skulle ha tonvikt på svensk husmanskost, men att vi alla förväntades delta i alla moment. Och då ingick att smaka på allt.

Vi alla var införstådda med det. Och samtliga som dök upp på uppropet fullföljde utbildningen, och med godkända delmoment.

Idag läser jag om en kock-kurs på ett annat ställe, med en annan kursarrangör. En kurs driven med bl.a. Arbetsförmedlingen som arrangör. Där har man haft en likartad historia. För att möta arbetsmarknadens behov tar man ett tämligen brett grepp i utbildningen på kockyrkets krav och profilerar sig mot "svensk matlagning"

En av kursdeltagarna anmäler vid uppropet att hon inte äter fläsk, av religiösa skäl. Hennes kursansvariga lärare berättar då att jobbet kräver att man kan avgöra när t.ex.fläsk är färdigt och att man därför behöver smaka maten.

Kockaspiranten DO-anmäler då arbetsförmedlingen pga religiös diskriminering. Och man gör upp i godo. En ersättning på 60.000 kr utbetalas till eleven, som inte fullföljer kursen "av religiösa skäl".

Har man handlat rätt? Jag vet inte. Jag vet att kockyrket - när man är färdig - ställer höga krav att kunna laga spevcialkost med bl.a. Religiösa hänsyn. Men samtidigt kan jag tycka att en yrkesutbildning ska vara yrkesförberedande och så bred som möjligt. Att man får pröva lite av varje.

Ja, jag vet att religionsfrihet är lag. Jag har inga problem med det. Jag försvara tvärtom mina gästers rätt att inte äta fläsk - om man har sådana religiösa motiv.

Samtidigt är jobb EGENTLIGEN inte en rättighet. Och att vara kock är inte för alla. Frågan är snarast - kan man kalla en kockutbildning för just det om den av olika religiösa skäl inte är fullständig?

Jag tycker inte att frågan är helt enkel.

Flera har skrivit om det här idag. Vill man läsa fler blogginlägg i samma ärende kan man kolla här.

20 kommentarer:

Din Onda Tvilling sa...

Jag tänker att det borde finnas halal- eller kosher-kockutbildningar, kanske även i Sverige?

FamiljenFriluft sa...

Det gör det. Men jag vet inte om de drivs i samarbete med arbetsförmedlingen. Det handlar nog om hur arbetsmarknaden ser ut lokalt. Det här är väl att räkna som en "uppdragsutbildning" riktad mot den lokala marknaden.

Och den verkar större för "traditionell svensk mat" än kosher/halal dito.

FamiljenFriluft sa...

Anonym: får inte upp artikeln på newsmill? Kan du posta (den fullständiga) länken igen?

Anonym sa...

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/28/kravet-att-smaka-fl-skk-tt-utest-ngde-kvinnan

catten sa...

hur går de med jobbsökandet från de ena till de andra. Får du komma på någon intervju i så fall hälsa i från mig så kanske jobbet blir ditt.

FamiljenFriluft sa...

Catten. Har varit på några intervjuer men ännu inte på någon förskola, tyvärr. Men om jag får komma på intervju där jag tror att ditt namn kan påverka kommer jag att använda det. :-)

Anonym sa...

Jag har också gått en kockutbildning och det var absolut inte krav att smaka på allt, däremot uppmuntrades det. Vi hade en som var glutenallergiker till exempel, hon kunde förstås inte smaka på allt och det var inga problem att varken laga olika rätter eller klara av kursen. Vi hade också en nötallergiker och återigen gick det alldeles utmärkt så jag förstår egentligen inte problemet. Är det bara för att det är "religiösa skäl" som problemet uppstår? Eller om man själv har valt en viss kosthållning, då går det inte bra, är det rätten att välja som ogillas? Visserligen är inte kockyrket för alla men nog kan vi vara aningen mer flexibla än så tycker jag.
Ännu en intressant sak jag märkte när jag jobbade var att det kunde komma beställningar på alla möjliga specialkoster, minus lök, minus kryddor osv, det kunde bli hur invecklat som helst med alla minus. Men enda gången det fanns negativa reaktionen var det så fort någon hade beställt minus fläsk. Då var det tydligen himla jobbigt och kommentarerna bara haglade med både direkt och indirekt rasistisk och främlingsfientligt innehåll... Jag undrar egentligen hur mycket detta handlar om mat och hur mycket om vår egen intolerans. Det tål att funderas på i alla fall...
/Artemis

FamiljenFriluft sa...

Artemis: bra. Vist svar. Tack.

Samtidigt - för att diskutera min poäng här - om man på en ort, i arbetsförmedlingens och det lokala näringslivets regi sätter ihop en utbildning, designad för att få jobb, där arrangörerna vill hålla fram viss matlagning (för att man upplever att det är ett krav från den lokala arbetsmarknaden) - ska man ha samma kockexamen som sina klasskamrater om man inte deltagit i samtliga moment? Oaktat vilket skäl? Och är det ett fall för DO om en elev hoppar av en utbildning, ifall utbildningens krav är andra än den egna religionen förespråkar?

Skulle det t.ex vara en fråga om en bokstavstroende kristen inte tycker sig kunna lära sig blodtransfusioner på en läkar/sjuksköterskeutbildning för att "i min religion blandar vi inte blod"?

Cabben sa...

Eftersom det så tydligt var "svensk inriktning" så borde inte Arbetsförmedlingen förlikat utan dragit det till domstol.

Fläsk är en stor del av våra svenska mattraditioner: rotmos m fläsklägg, ärtsoppa, julskinka, köttbullar och stekt fläsk.
Det borde finnas andra utbildningar man kunnat hänvisa henne till utan att behöva betala ut skadestånd för en upplevd kränkning.
Är det svensk husmanskost är det svårt att undvika fläsket, kolla närmsta lunchrestaurang när det är ärtsoppa eller stekt fläsk - fullsmockat oftast!
Finns det behov över kockar för svensk husmanskost kanske man inte ska söka sig till just den utbildningen...

Anonym sa...

Jag kan inte tänka mig att en företagare/krögare har råd med personal som ständigt har special krav. Det handlar även om en professionell förhållningsätt till sitt yrke. Det är inte professionellt förhållningsätt att ställa special krav utifrån religion och dess utövande. Den kroggästens krav på kvalitet av maten som går före personalens egna individuella privata angelägenheter. Kroggästen är en betalande gäst och om maten smakar dåligt och personal som börjar kräva av kroggästen ska förhålla sig till personalens privata angelägenheter t.ex. kocken smakar inte av mat där fläskkött ingår i menyn. Då kommer inte folk tillbaka och krögaren går i konkurs.

Först får de special anpassad utbildning som ska vara ett yrkesförberedande t.ex. vara klar kock. Det är inte precis som om alla arbeten står och väntar på folk. Det finns de som får vara glada för att få jobb alls!

örjan sa...

DO har fått för stor makt!

AF borde ha gått till domstol, och inte fegt förlika sig.

Och utbilda till arbetslöshet! För vem tror att hon kan få ett jobb i närområdet?

För mig känns det som medvetet provocerande.

FamiljenFriluft sa...

Örjan: hur tycker du man borde hantera sådana här ärenden? Förstår av vad jag läst inte riktigt vad DO tycker sig ha för orsak för anmälan. Vet inte riktigt om mediauppgifterna från rapporteringen saknar någon viktig information...

Cabben: ja det känns lite konstigt faktiskt...

Anonym: du har en poäng. Svensk mat innehåller fläsk. Det lokala arbetslivet verkar ju eftersöka just kockar som kan svensk mat. Det handlar ju om vad målet, eller "slutprodukten" från utbildningen kan förväntas vara...

Jessica sa...

Jag tycker alltihop är konstigt. Särskilt det att man nådde förlikning. Det borde säga sig självt att går man en kockutbildning så ingår det att äta det man lagar. Har man olika matrestriktioner så säger det sig självt att man lär stöta på problem.
Jag gillar att laga mat men skulle inte kunna bli kock p g a allergier. Det känns liksom givet att man får tänka efter före.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Ja. Jag undrar lite varför det blev förlikning, jag också? Känns inte helt solklart.

örjan sa...

Problemet ligger ju i att religiion är definierat som diskriminineringsgrundande. Allergier är icke så.
Då spelar det tydligen ingen roll att man kan kan göra logiska paralleller angående olämpligheten för yrket.
Återigen-DO har fått för stor makt. Makt som antagligen bara kan ändras via riksdagsbeslut.

FamiljenFriluft sa...

Örjan: tack för ditt kärnfulla svar. Hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Tack!

Jessica sa...

.
Det som är mysko i allt det här är att hon hade inte ens börjat utbildningen när hon informerades om att man skulle smaka på den maten man lagade, också den som innehöll fläskkött och, antar jag, maträtter där det ingår icke halal-slaktat kött och/eller gelatin.
Att ett informationsmöte kan generera att man är diskriminerad, det går mig förbi. Hela det här diskriminering, kränkt, allmänt betittat, gränsen för det sänks hela tiden.

FamiljenFriluft sa...

Jessica: ja det är även min bedömning... Det är väldigt lätt att känna sig kränkt idag.

örjan sa...

RRV har granskat DO

FamiljenFriluft sa...

Örjan: Tack för info.