onsdag, februari 22, 2012

Återpostning: sobrasada

Ännu ett sådant där gammalt inlägg som legat och skvalpat bland utkasten ett tag...

--
Gjorde för några år sedan mina första kontakter med sobrasada. Det har sedan utvecklat sig till en fullfjädrad kärlekshistoria.

Sobrasada, undrar du kanske, vad är det?

Sobrasada är en spansk, eller möjligen mallorkinsk färskkorv, eller pastej, smaksatt med paprika och vitlök. Som en chorizo, fast mjukare, kan man säga.

Den går alldeles utmärkt att bre på smörgås t. ex. Eller låta smälta ner i soppor och grytor. Eller som här - bara tas ut ur skinnet och skäras i bitar och användas på samma sätt som kryddig korv. I det här fallet med äggröra.

Vet inte riktigt var sobrasada kommer ifrån, egentligen, annat än i mitt eget fall - "från mamma". Hon hade första gången jag åt det köpt med sig från mallorca. När jag själv sedan, för ett par år sedan, var tillsammans med mamma och pappa på mallorca för att fira hennes födelsedag köpte jag själv - efter noggranna överläggningar med mamnas mallorcabofasta kompis - min första egna sobrasada.

"Du skall ha den som är 'picante'. Den som hänger i röd tråd!" blev det handfasta rådet. Och på den vägen är det. När mamma och pappa är på mallorca köper de med sig sobrasada hem. Mamnas kompis har när hon varit i sverige köpt med sig den inhemska delikatessen.

Själv letar jag med ljus och lykta efter en lokal slakteributik som kan langa sobrasada för att hjälpligt stilla mitt beroende. Det går inget vidare. Jag hittar den inte någonstans!

Men jag fortsätter att leta. Och jag fortsätter, när jag har någon, att njuta.





Inga kommentarer: