fredag, februari 05, 2010

Något för fjällvandringen? Redan de gamla... romarna...

Letar egentligen efter nya fältbestick inför nästa fjällvandring (eller annat friluftsäventyr, men de senaste åren har det mest varit på fjällvandring man kommit ut). Kollade på nätet och ville egentligen ha typ "swiss army knife" eller så, fast med bestick. Jag vet att jag har sett ett sådant verktyg, någonstans i forntiden, med lite knivblad och verktyg för snabba fältmässiga reparationer av fjällutrustningen, men alltså också med t.ex. sked.

Jag verkar emellertid inte riktigt hitta det jag söker, så jag googlade med ordet "old/outdated models" och fann den här sidan: http://gizmodo.com/5460475/the-worlds-oldest-swiss-army-knife, som visar sig ha världens äldsta swiss army knife... Från typ 200talet e.kr. - då det inom det romerska imperiet verkar ha funnits ett sådant verktyg!



Bevisligen har någon annan - före mig - tänkt på det här behovet. Bara typ 1800 år före mig. Tanken svindlar.

Och - eftersom DE på DEN tiden inte klarade sig utan ett. Hur ska jag kunna klara mig utan ett sådant här verktyg? Sökandet går vidare...

Inga kommentarer: