söndag, januari 30, 2005

Saturday night fever

Tjaba, gänget. Har jobbat rätt mycket den här veckan. En av kockarna är på semester, så just nu är vi bara två. Den andra killen - Markus - är en ung, mycket lovande förmåga som gick ut restaurangskolan förra sommaren och som jobbar väldigt bra. Vi trivs ihop och lagar mat som våra gäster gillar, så vi har fått någon slags rykte som varandes "riktiga kockar" och det är ju alltid kul.

Just idag är jag ledig. Det är skönt. Är faktiskt ledig i morgon också och skall mest ta det lugnt. Idag var jag hemma hos mamma och pappa med dottern ett tag och fick då några gamla kokböcker av mamma. Kul. Det är grejer från 70- och 80-talen, med mycket Bengt Wedholm och Thore Wretman i redaktionerna. Det är jättekul, för det är sådan mat jag lagar mycket på jobbet, nu.

När jag kom hem hade jag ont i huvudet och var trött. Tänkte att det mest varit för att jag åkt buss och sådär med Elma, vilket är bökigt när man är pappa (folk vet inte hur de skall bete sig - JO, pappor behöver precis lika mycket hjälp som mammor, när de åker buss, tack!), men jag har lite feber, så jag tog en tablett och hoppas på att det släpper tills i morgon.

Nästa vecka FÅR jag inte vara sjuk, för - som sagt - är det bara Markus och jag där. Veckan därpå är Markus där måndag till onsdag och sedan åker HAN på semester, så sedan är jag själv till måndagen efteråt. Det kan bli bökigt, så vi skall försöka förbereda så mycket vi kan under nästa vecka, så att det funkar.

Nu skall jag faktiskt gå och lägga mig och sova, men innan jag gör det - här kommer topplistan över "poppis rätter jag lagat på jobbet hittills"

Nr 5: Ärtsoppa med pannkakor - pannkakorna är alltid poppis, men ärtsoppan är KUNG på torsdagar.
Nr 4: Köttgryta - jag gör min lite som en boeuf bourguignon.
Nr 3: Pannbiff med löksky - Alltid poppis, alltid kul att göra.
Nr 2: Pyttipanna - Världens bästa sätt att bli av med rester och alltid en kioskvältare.

Och absolut mest poppis hittills har varit:

Nr 1: [fanfar] Kålpudding - ohotad etta.

Inga kommentarer: