söndag, januari 16, 2005

Första veckan...

Har inte hunnit/orkat skriva den här veckan, för jag har jobbat en hel del. Sedan är det ju så, när man är ny på ett jobb att man blir trött bara av att lära sig allt nytt och sådär, så... Well... Jag skall bättra mig. Det är i alla fall schysst på det nya jobbet. Jag älskar det. Det är ju en matsal/restaurang för bl.a. ett stödboende/inackorderingshem och de lokala verkstäderna/butiken och så förstås några varje dag som äter "dagens lunch". Det gör att vi har nästan uteslutande stammisar och de märker ju med en gång när det är någon ny i köket. Dessutom portionerar vi ju själva ut maten så man får ju snacka med alla gästerna. Det är jättebra, för man ser var käket tar vägen, på ett annat sätt än på krogen, där maten bara hamnar i luckan och sedan bärs ut.

Det gör också att man får feedback - positiv och negativ - med en gång. Den här veckan har jag haft rätt populära grejer på matsedeln (jag gjorde panbiffar på onsdagen, soppa och pannkakor på torsdagen och pytt i panna på fredagen), och de är ju alla gamla poppis klassiker, så gästerna har varit nöjda med att det är "riktig mat" som serveras.

Igår skulle jag göra något av kycklingbröst, så jag ugnsstekte dem med lite kryddor (salt, peppar, rosmarin, basilika, vitlök och paprika) och serverade med ris och/eller potatis, så att gästerna fick välja, och två olika sorters sås - fransk apelsinsås (som till canard à l'orange) och/eller en gräddsås med rosmarin och äpplemos. Det blev en kioskvältare. Jättekul.

Har till kvällsmål/middag den här veckan, när det skall serveras lite enklare mat oftast gjort några portioner av ett par olika sorters mat och "killarna" som vi kallar dem som bor på inackorderingshemmet har tyckt att det har varit jättekul att det funnits olika sorter att välja på. Kul - och, för att vara ärlig - ett bra sätt att ta tillvara på rester och på det sättet hålla nere matkostnaden.

En bra vecka, således.

Nu är jag ledig. Idag och i morgon. Sedan jobbar jag bara tre dagar, så det skall vara skönt att ta det lite lugnt nu. Vår diskmaskin på jobbet har varit trasig hela veckan (blev klar i fredags kväll), så vi har handdiskat allt. Torsdag och fredag hade vi dessutom reparatörerna där, så då var hela diskrummet i atomer - ergo: diska i köket. En av hoarna och en arbetsbänk helt belamrad av skitiga tallrikar och bestick och grytor och kastruller. Illa. Svårt om plats att jobba, så det har varit rätt långa dagar den här veckan, men nu får jag alltså vila. Det skall bli skönt.

Igår, när jag kom hem, var jag rätt trött, så jag ville bara laga något där det inte gick åt en massa konstigheter eller så, så det blev svamprisotto. Den blev helt ok. Risotto är bra.

Nä, eftersom jag jobbat hela veckan har jag inte läst mail heller... Jag måste kolla vad av de 480 mailen jag verkligen behöver läsa. Vi hörs.

1 kommentar:

Anne sa...

Min blog har flyttat - finns numera på http://annesfood.blogspot.com

Låter som ett schysst nytt jobb. Vill också byta...