torsdag, januari 06, 2005

Funderar på middag....

Karolina kommer idag, från Göteborg, och hon är laktosallergiker. Inget smör, ingen grädde, ingen mjölk eller ost... Samtidigt vill man ju att hon skall känna sig välkommen och sådär, så jag funderar på vad man skall göra i stället.

Ett klassiskt svar skulle ha varit "Biff med rödvinssås", men det åt jag ju härom dagen. Funderar på att göra min "mästarfisk" - med torsk, sej eller annan vit fisk i botten. Så täcker man det med en blandning av persilja, vitlök, mis de pain och vanligtvis smält smör, men jag har ett gott mjölkfritt flytande margarin som är helt ok. Garnera runt formen med halvade tomater. In i ugnen tills täcket har blivit frasigt och gyllenbrunt (där det inte är grönt), vilket kan ta sisådär 20 minuter eller så på 220 grader. Servera med kokt potatis. I vanliga fall brukar jag göra potatistoppar runt firren, men eftersom jag inte kan använda grädde eller smör får det bli kokt potatis...

Till efterrätt tänkte jag göra portvinskokta vinterpäron med kaffesås (så slipper man mecka med choklad och annat som kan innehålla mjölkpulver och sådär) och dekorera med citronmeliss eller mynta.

Ja, ja. Vi får se hur det går.

3 kommentarer:

Anne sa...

Mmm... fisken lät jättegod. Måste laga mer fisk i år. Inte min starkaste sida.

Anonym sa...

Du vet att det finns laktosfria (om än inte mjölkproteinfria) produkter, va? Valio har inte bara "låglaktos", utan faktiskt helt laktosfria grejer som smakar precis som vanligt.

Mjölk (mellan), Visp- och Matgrädde, Gräddfil och Creme Fraiche. Vi använder dem, typ jämt.

Här blev det betydligt enklare krubb idag - Isterband med dillstuvad potatis. Men det är gott, det också. I morrn, när päronen är här, lär det bli Canneloni med tomatsås.

Mmmmm. Canneloni.

/El Maco

FamiljenFriluft sa...

Mackan - jo, jag vet. Jag brukar köpa dem ibland, men ibland är det lättare att bara låta bli mjölkprodukter. Det är inte alltid bara laktoset utan också mjölkfetter och proteiner som kan vara bökigt, så när man har en vid bordet som inte tål laktos, en som är känslig mot mjölkproteiner osv, så är det lättare att låta bli mjölkprodukter helt och hållet...