torsdag, oktober 27, 2011

Rör inte min kompis!

Nu är jag arg! Riktigt arg. På riktigt. För såhär gör man inte. Inte ostraffat i alla fall. Inte mot mina kompisar. Då får man helt enkelt vara beredd att stå med rumpan bar och bespottas på stadens (i det här fallet bloggosfärens) torg och skämmas!

Grejen är såhär: vi är några matbloggare som hållit på ett tag. Vi delar med oss av recept, tips, recensioner, tyckanden, tänkanden, kåserier, krönikor, matminnen och... Ja, ni hajar. Vi är matnördar. Men tämligen snälla matnördar.

Vi tycker om varandra. Vi tycker om att diskutera och debattera. Vi hjälper ibland varandra. Ibland med recepttips, teknikfrågor och ibland med något så enkelt som att ge bloggkärlek genom att dela med oss av våra bloggbesökare genom att länka vidare till varandra.

Det där gillar jag! Det känns lite som om det är så det ska vara. Det är så jag brukar tipsa nya matbloggare att göra när de händelsevis frågar mig om tips att komma igång med bloggande. Det är... trevligt.

Vad som inte är trevligt är påhopp. Eller när företrädare för ett företag försöker tysta, omvända, eller misskreditera någon annan som skrivit om deras produkt, för att de ska sälja mer.

Och här kommer ett ganska tydligt exempel på det. En av mina favoriter i bloggosfären är - som ni vet - Annika. Hon skriver bra och lättsamt, är kunnig och framförallt omsorgsfull och generös.

Hon skrev härom dagen ett mysigt inlägg om sin makes enastående hemgjorda ketcup i ett sällsynt mysigt blogginlägg. ett blogginlägg jag läste med ett lleende på läpparna.

I inlägget konstateras att Annika egentligen föredrar sin makes hemgjorda ketcup - och här skulle historien kunna vara över och allt frid och fröjd - men att om hon måste välja en köpeketchup väljer en tillverkares.

Till historien hör att hennes make valt tomater till sin ketchup av en speciell tillverkare, därför att han tycker att de är bäst.

Den tillverkarens agent i sverige har en säljchef. Som matbloggar. Och ger sig på Annika. I ett rätt fult inlägg skriver hon ner Annika och hennes ketchup. Och tycker att Annika är dum som inte gillar hennes arbetsgivares ketchup bäst.

Låter det dumt? Låter det larvigt? Det är det också.

Så, här kommer ett par tips till Matilda:

1: När du bloggar - tänk på lite hur du skriver. Det du skriver kan komma att läsas av miljontals nätanvändare. Det här antar jag att du förstår och drar nytta av eftersom du bloggar om - och händelsevis föredrar - just ditt företags produkter. Kort sagt - ditt företag kan tjäna pengar på din blogg. Om du skriver vettigt.

2: Dina läsare uppfattar dig som en företrädare för det företag där du jobbar. Tänk därför lite extra på punkten 1 här ovan.

3: Dina läsare läser vad du skriver. Det har också en reflekterande effekt på ditt företag. Är du elak på din blogg bli folk mindre benägna att handla dina produkter. Även om de är bra. Även om du försöker upplysa oss med nog så underbyggda argument kommer vi helt enkelt att ha slutat lyssna på dig om du skriver elakheter på din blogg. Du och ditt företag kommer i bloggosfären bara uppfattas som rabiata idioter.

4: försök se positivt på andras blogginlägg så länge de inte går till personangrepp på dig. Tänk vad mycket bättre det hade varit om du skruvat ditt inlägg mot "vad kul att fler förstått att använda våra goda tomater i sin egen ketchup! Om man inte har tid eller ork kan man istället prova vår. Den innehåller faktiskt nästan samma ingredienser... "

Och slutligen 5:

På grund av ditt agerande kommer jag, mitt kök, och alla jag kan påverka, som köper sina tomater av ditt företag låta bli att göra det tills du bett Annika om ursäkt. På din blogg.

--
Uppdatering:

17:30 oj - såhär många arga människor har jag knappt sett sedan jag 2007 råkade hoppa på Linda Skugges matblogg på mama...

Reaktionerna har i princip alla handlat om samma saker : såhär beter man sig inte, Matilda!

Några länkar är i urval:

Lagers tabberas
öhmans mat och vin
Green hill relations
Fru hatt under jorden
Ajour.se

Och slutligen gjorde Matilda som jag sade och skrev en ursäkt. Äntligen.

Är det här det sista vi hör om den här historien? Förmodligen inte. Flera bloggare har sagt att de tänker bojkotta muttis varor. Och flera föredragshållare om sociala medier jag känner har redan lagt den här händelsen i mappen "varnande exempel på hur man INTE bör göra i sociala medier...

--
Uppdatering 21:16

Nu har muttis VD gått ut på facebook. De tar självklart avstånd från generalagentens PR-människas hantering av ärendet och är RIKTIGT tydliga med att de inte vill bli sammankopplade med hennes blogg. Skönt att de reagerar! Och att vara Marknadschef på muttis generalagent idaghar nog inneburit en rätt tuff dag på jobbet!

--

Knuff

16 kommentarer:

Anders Öhman sa...

Strålande formulerat!

Gustav Erikson sa...

Eftersom Matilda ingår i styrelsen för företaget och står tillsammans med VDn med samma efternamn som firmatecknare så är hon ju faktiskt inte bara PR/Marknadschef utan hon är ju också delägare i bolaget.

Lagers tabberas sa...

Jesper - jag försökte, men jag kunde inte hålla mig: http://tabberaset.blogspot.com/2011/10/nu-kastar-bloggarna-ketchup-pa-varann.html

FamiljenFriluft sa...

Anders öhman: tack! Och fint blogginlägg själv!

Gustav Eriksson: ...Vilket gör den här historien ännu mer anmärkningsvärd. Märker just nu att ajour.se har länkat till det här blogginlägget... Vet de om det tro?

FamiljenFriluft sa...

Lagers tabberas: som alltid ett trevligt skrivet, välformulerat och mycket informativt inlägg! Tack. Och tack för länkningen! Kram.

Carin sa...

Jesper - du rockar fett.

Annika sa...

Tack för din fina bloggvänskap, Jesper. Detta är uppenbarligen ett ämne som intresserat många. Kram!

Pernilla i Mästerkocken sa...

Jag håller fullständig med dig! Oerhör klantigt och barnsligt att göra som hon gjorde. Mat är kärlek på en tallrik. Inte skitsnack!

FamiljenFriluft sa...

Carin: tack! Och du är inte så dum du heller! Men jag saknar dig i mitt kök! Eller rättare - jag saknar dig. Punkt. Och just nu skulle jag behöva dig i köket! Ring mig någon dag! Kram!

Annika: tack själv! Du är bäst!

Pernilla: Amen! Du har så rätt! Grattis till knäcket på allt om mat, förresten! Snyggt! Ha det bra.

Stefan sa...

Klokt tänkt, lika klok formulerat. Sedan några månader har jag en handfull favoritmatbloggar. Din är en av dem. Men hur i hela glödheta hinner och orkar du skriva så ofta? Impad är bara förnamnet!

Stefan sa...

Matbloggar är ju inte primärt debattsidor. Genorsitet och ödmjukhet på alla sätt borde vara en självklarhet. Ungefär som att man alltid bör försöka bemöta en person med ett leende.

Sweet Passion sa...

hej,vilket het disskussion.detta kommer nog inte försvinna i första taget.
ville göra dig lite gladare,har 2 tävlingar,där jag lottar ut 3st flame boy brännare,och en marmorkavel.du är väl med

FamiljenFriluft sa...

Stefan Väl uttryckt. Och tack. Att jag hinner skriva är egentligen en sanning med viss modifikation. Det går i vågor. Ibland hinner man skriva. Man är inspirerad och brinner för det man skriver. Ibland är det lite glesare mellan inläggen. Man jobbar på och tycker att "det här är väl inget att skriva om..."

Men det är ju du - och sådana som du - som läser bloggen, som gör att man orkar. Och som gör att man motiverar sig att spika ihop de där inläggen, man faktiskt skriver!

Tack för alla snälla ord!

smulans bakblogg Tack för snälla ord och tack för tipset om tävlingen!

Den diskrete djävulen =)! sa...

Hej har läst denna tråd och även blogginlägget från PR/marknadschefen Matilda Mondolfi för Matric Italgross AB. Det första man får lära sig när man läser grundkurs inom Marknadsföring är att man som företagare ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska smutskasta konkurrenter och dess produkter utan att istället marknadsföra varandra, vilket gynnar alla parter. Det här står i inledningskapitlet och i sammanfattningen av boken. Tror Matilda missade denna kurs =). För att gå in på diskussionen om tomater och tomater skulle jag vilja säga att jag är ingen expert på matlagning som ni övriga här på denna blogg, men jag har intresset att lära mig. Som den medelmåtta jag anser mig vara brukar jag skilja mellan tre typer av tomater; solmogna dvs lagomt hårda och färska, sedan har vi de mjuka dvs andrahandssorteringen (fortfarande någorlunda ätbar men på gränsen) och slutligen mögelinfekterade tomater. Tyvärr har alltid de dåliga och sjuka tomaterna försökt infektera de välmående och friska tomaterna med sitt mögel genom smutskastning och projicering för att själva kunna hamna i en bättre dager och själva genom sänkning av andra färska tomater nå stjärnstatus. Så är det även i det vardagliga livet för människan. De som verkligen är duktiga, drivna och framgångsrika bromsas och saboteras av de som inte känner att de har något att komma med och känner sig otillräckliga och svaga! Istället för att ägna sig åt att sabotera för de friska och solmogna tomaterna (läs andras liv, bloggar och företag) skulle jag rekommendera de mögelinfekterade tomaterna att bli friska från sin infektion och på så vis kanske åtminstone lyckas bli nästan ätbara tomater, vilket i sig ju kan vara ett lyft och steg för de mögelinfekterade tomaterna. E

Ett annat MYCKET skrämmande exempel på hur mögelinfekterade tomater sprider sitt mögel omkring sig och infekterar de välmående och friska tomaterna (Läs Gioia´s VD:n Gunnar Frykfors med personal) är någonting jag sett på Facebook genom att jag varit och käkat på Restaurang Gioia/Matildas Deli valde att gilla Gioia på Facebook genom att jag bara ÄLSKADE maten där/får även mycket fin nyhetsuppdatering kring vad som händer på matfronten där.

Den diskrete djävulen =)! sa...

Följande vilket är skrämmande på hur mögelinfekterade tomater (Läs Matric Italgross AB:s VD Riccardo Mondolfi) får bete sig gentemot sin hyresgäst (LÄS GIOIA:s VD Gunnar Frykfors med personal. Läs och reagera mina medmänniskor jag tror nämligen efter att ha läst ALLA:s inlägg/kommentarer att ni precis som jag inte kommer tycka att det är sjyst spel:

Citat (från 30/10) ­­­­­­som följer är:
"Vi vägras tillträde till vår restaurang.

Matric Italgross och dess VD Riccardo Mondolfi har på egen hand beslutat att hindra restaurang Gioia att bedriva sin verksamhet och bytte ut lås och koder natten till söndagen. VD Riccardo Mondolfi och Matric Italgross AB anser att vi har begått ett avtalsbrott vilka är helt grundlösa och där varken tingsrätt eller kronofogde inte har tagit något beslut på.

Han är även misstänkt för egenmäktigt förfarande och är polisanmäld för detta då han på eget bevåg stängde lokalerna i lördags natt och dessutom flydde från polisen när han fick information om att polisen var i antågande.

Vi på Gioia tycker att det är sorgligt och skamset av vår hyresvärd att bete sig så och vi skyndar på att få tillbaka vår rätt att vistas i lokalerna.

Vi kommer att informera här när vi har öppet igen och önskar alla en härlig vecka och välkomna åter när portarna öppnar igen.

Med vänliga hälsningar
Personalen på Gioia"

En personlig reflektion är ju att "skit drar sig till skit" genom att det verkar som att VD Riccardo Mondolfi för Matric Italgross AB verkar antingen vara släkt eller vara gift med PR/marknadschefen Matilda Mondolfi. Dessa två har ju VERKLIGEN och då MENAR verkligen klivit i klaveret och beter sig både oproffesionellt och olagligt om man nu ska tolka det som skrivs. Jag personligen kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG vilja handla av Matric Italgross AB, vilket jag kommer att sprida till ALLA mina vänner. Hoppas att ni ÄVEN gör det till era vänner! Trodde inte att det fanns sådana här oseriösa företag i Sverige, men det är som min gammmelmormor (95 år och kristallklar i huvudet) säger: "Man slutar ALDRIG att förvånas, mycket ska man höra och se innan man somnar in för gott".

Helt ärligt hoppas att jag att någon där ute i Mat-Sverige ser till så att detta företag får sånt himla DÅLIGT så att deras kunder INTE vill handla av dem,så att de måste begära konkurs och vara tvingade att flytta hem till Italien. Jag antar att sådana här maffia-fasoner fungerar där, medans de har aldrig och kommmer aldrig att fungera i Sverige.

Tack för mig! NU har jag fått lämna mina synpunkter och kommentarer angående två enligt min uppfattning helruttna och helt fullständigt mögelinfekterade tomater som INTE ens skulle vara välkomna på min kompost ute i trädgården. Dessa skulle saneras fullständigt ur kylskåpet och placeras i karantän!

En sak till: Rör INTE mina
RIKTIGT FINA vänner som är Gunnar och Annika! Då får ni PROBLEM! Alla goda tomater (människor/tomater) är mina vänner!

Gunnar och Annika har båda en mycket speciell plats i mitt hjärta, eftersom de är reko vänner och människor som står för vad de tycker och skriver i diverse sammanhang till skillnad mot ynkryggarna Riccardo och Matilda! De två sistnämnda är båda ryggradslösa kräk! Uusch så pinsamma!

FamiljenFriluft sa...

Den diskrete djävulen: även om ordvalen är dina egna och jag själv kanske inte skulle uttrycka mig så gillade jag din tomatanalogi. Vi vilö ju alla attvåt upplevelse av nätet skall vara så fruktbar (om uttrycket tillåts) som möjligt och att ingen ska behöva känna en osmak i munnen av läsupplevelsen. Gott så! Och välkommen till krubb. Roligt att se dig här!