tisdag, oktober 11, 2011

Dagens lunch - shepheards pie

- det är bra pris på lammfärs hos matia, säger HonSomBestämmer...

Jag förstår den dunkelt uttryckta ordern: "Jesper, kom upp med en bra receptide' på en rätt med lammfärs!" och min hjärna försöker febrilt komma på rätter med lammfärs.

Hmm, lammfärsspett med tomatsås och bulgur? Slår bort tanken nästan genast. Om vi ska servera lammfärsspett måste någon preppa i stoleksordningen 4000 bambupinnar med färs på... Och denna någon kommer med största sannolikhet vara första persion. I singular.

Slår bort tanken om lammfärsbiffar späckade med feta av samma skäl...

Men något recept borde jag ju kunna komma på - dags för WWMD - (What Would Mom Do) tajm!

Tänker på vad min mamma skulle kunna få fram ettusen portioner av, under några timmars tid i ett morgonstimmigt kök...

"shepheard's pie" hör jag en röst som måste vara min egen föreslå.

HonSomBestämmer tittar kort på mig med sitt snällaste leende.

"Perfekt!" säger hon.
"Perfekt!" tänker jag.
"Perfekt!" ser jag för min inre syn mamma säga.

Shepheard's pie... Perfekt...

4 kommentarer:

örjan sa...

Svårt att göra "i ett svep", med varm färsföra
Enklare
1 Häll upp röran i blecken. Låt kallna/stelna.
2. Bre nygjort mos över och gratinera på lämplig temp.
Alt servera färsröra och mos separat.

Sweet Passion sa...

hej,vill gärna tipsa dig om en tävling hos mig,man kan vinna en flame boy brännare,du är väl med

Tatiana sa...

Min mamma brukar göra en sådan. Grymt god

Mamma sa...

Mamma tycker att du är fantastisk!!! Fortsätt så!