tisdag, oktober 18, 2011

Att stycka en kyckling

Brukar här - ibland - på bloggen skriva att det bästa sättet att spara pengar hemma, för ett ensamhushåll och/eller barnfamilj är att lära sig stycka hel kyckling.

Har fått några frågor om det av en del av Er läsare och tänkte visa hur det går till.

Jag börjar alltså med att lägga kycklingen "på rygg", leta reda på "höftlederna" och skära bort benen. De blir alldeles utmärkta kycklingklubbor!

Sedan tas vingarna bra - bra till olika förrätter och "barrätter" som "buffalo hot wings". Det finns en hel del recept här på bloggen om just kycklingvingar, så vill du göra något kul med vingarna kan du använda sökfunktionen och kolla runt lite.

Till sist tar jag bort bröstfiléerna som jag gör skinnfria. Och Ja, well, de kan du använda till typ allt. Kycklingfilé är ju den styckningsdetalj som säljs allra mest i din lokala matvarubutik.

Och snabbt går det! Här gör jag en kyckling på typ 2 minuter.

Och skrovet använder jag sedan till buljong. Kött som möjligen finns över på skrovet får koka med medan jag kokar buljongen, plockas sedan av benen och används till sopp/sallads/wok-kyckling

Det var extrapris på kyckling på min lokala konsum. Flickvännen köpte två, som sedan blev kycklingfond, salladskyckling, kycklingfiléer (som användes i en pastasås), klubbor och vingar. Typ tre-fyra middagar. Och för 29 kronor kilot. Riktigt bra för hushållsekonomin! Nåväl - här är klippet!



Och här är slutprodukterna.

2 kommentarer:

Kalle Kock sa...

Där gick det undan, minsann! Du har gkort det där förr, vad? Eller snabbspolar filmen? Haha.

Anonym sa...

Detta borde fler göra. Det är bra för ekonomin och kycklingfond smiskar skiten ur buljongtärningar.

Men skulle du på samma sätt kunna visa handgrepp för att på bästa sätt ta ben och göra lårfileer oxå. Att blanda den lite mörkare lårköttet med det vita ( och ofta lite torra ) bröstfileköttet i en soppa gör den extra bra. Tyvärr är det ganska trixigt att få loss....